Afronding project
Om het project volledig af te ronden moet er nog het een en ander gebeuren. Jullie maken een nacalculatie en een factuur. Daarna wordt het project met het hele team (en de begeleidende docenten) geëvalueerd.
Nacalculatie (MV wp3.3)
Bij de nacalculatie schrijf je alle uren van alle projectleden in het formulier van de voorcalculatie.
Hiermee kun je de werkelijke kosten van het project berekenen. Het verschil tussen de voorcalculatie en de nacalculatie is extra winst of verlies.
Nacalculatie |
||||
|
UURTARIEF |
|
||
TRAJECT |
ASSETS |
Werkelijke uren |
ASSET Prijs |
TRAJECT Prijs |
VOORTRAJECT
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
CONCEPT
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
ONTWERP
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
PROTOTYPE Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
xxxx |
|
xxxx |
|
UITVOERINGSTRAJECT
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
OPLEVERING
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
WERKOVERLEG
Totaal |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
xxxx |
|
x.xxx, 00 |
|
TOTAAL |
XXXX |
|
X.XXX, 00 |
|
Factuur (MV wp3.3)
Na de oplevering maak je het factuur. Deze is gebaseerd op de offerte. Je kunt alleen meer vragen wanneer je tussentijds een meerprijs hebt afgesproken.
Evaluatie
Projecten zijn uniek. Ieder project levert leerpunten op. Ieder project moet worden geëvalueerd om opgedane ervaringen bij volgende projecten te kunnen gebruiken. Evaluaties hebben meer nut naarmate de opgedane ervaringen breder worden gedeeld. Het gaat er niet alleen om dat het projectteam van de projectevaluatie leert, maar dat ook andere betrokkenen hier hun voordeel mee kunnen doen.
Bij de projectevaluatie moeten de navolgende onderwerpen aandacht krijgen:
- Afwijkingen ten opzichte van het projectplan
- Klachten en schades
- De beheersaspecten:
- Tijd
- Geld
- Kwaliteit
- Informatie
- Organisatie
- Meningen van opdrachtgever, gebruikers en andere relevante betrokkenen.
De nadruk moet liggen op bijzonderheden. Wat ging er goed en fout? Wat kan beter of anders? Wat ging dermate goed dat anderen er ook iets aan zouden kunnen hebben?
Tijdens een project is het zeer nuttig zijn om ook regelmatig retrospectives te houden. Bij sommige projecten kan een bepaald aspect zo belangrijk zijn dat dit in de evaluatie extra aandacht behoeft.
Een projectevaluatie is er op gericht ervaring toegankelijk te maken voor anderen. Vastlegging is daarom noodzakelijk. De nadruk bij vastlegging moet er op gericht zijn vooral leerpunten en andere bijzonderheden vast te leggen. Houd het wel beknopt. Dat nodigt meer uit tot lezen dan hele uitgebreide (en over-volledige) documenten.
Voorwaarde voor een goede evaluatie:
- Om echte leerpunten naar boven te krijgen is een kwetsbare opstelling van deelnemers aan de evaluatie noodzakelijk. Wanneer je je niet vrij voelt om alles te zeggen, dan is de kans groot dat mensen minder open en eerlijk zullen zijn over het project.
- Mensen voelen zich persoonlijk aangevallen omdat iets waarvoor zij verantwoordelijk waren misliep. Mensen vinden het onaangenaam als dat ook nog eens zwart-op-wit wordt gezet.
- Er moet ruimte zijn voor afwijkende meningen.
Projectevaluaties dienen tot leereffecten te leiden. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het voorstellen van wijzigingen van werkmethoden, systemen, procedures, e.d.
- Het breder verspreiden van ervaringen (door presentaties, e.d.)
- Het formuleren van nieuwe leerdoelen