User stories

Een user story is een korte beschrijving (story) van wat een gebruiker (user) wil. User stories dwingen de ontwerpers om te denken vanuit de gebruiker.

Een user story beschrijft vanuit de gebruiker, wat hij of zij op de website of app kan doen. Een user story is altijd in de volgende vorm:

Ik als een <type gebruiker> wil ik <iets doen> zodat ik <er iets aan heb>.

userstory

Het eerste deel van deze zin beschrijft de rol. Een interactief product kan meerdere type gebruikers hebben. Denk bijvoorbeeld aan de verschillende doelgroepen, de beheerder van de site, enz.. Je maakt dan voor alle gebruikers alle user stories.

Het tweede deel van de zin bestaat uit wat de gebruiker wil doen. Dit maak je zo concreet mogelijk bijvoorbeeld: Als bezoeker wil ik mij aanmelden voor de nieuwsbrief.  

Het laatste deel van de zin beschrijft het resultaat of het doel.

Voorbeelden van user stories:

  • Als boekkoper wil ik de klantbeoordelingen van een boek lezen zodat ik beter kan beslissen of ik het boek wil kopen.
  • Als een geregistreerde gebruiker, wil ik een nieuw wachtwoord kunnen aanvragen zodat ik weer toegang kan krijgen als ik mijn wachtwoord vergeten ben.
  • Als marketingmanager wil ik de resultaten van oude advertentiecampagnes kunnen zien zodat ik kan besluiten welke campagnes ik wil herhalen.
  • Als student wil ik mijn cijfers online bekijken zodat ik sneller weet of ik het examen heb gehaald.
  • Als redacteur kan ik een blogartikel aanmaken, zodat ik mijn verhaal met anderen kan delen.

De laatste user story kan je weer opsplitsen in kleinere stories:

  1. Als redacteur kan ik mijn verhaal opmaken, zodat ik mijn verhaal aantrekkelijk kan presenteren.
  2. Als redacteur kan ik mijn verhaal tussendoor opslaan, zodat ik later verder kan werken.
  3. Als redacteur kan ik foto’s uploaden, zodat ik mijn verhaal met beeldmateriaal kan ondersteunen.

Alle user stories samen geven aan wat de functionaliteit moet worden van een interactief product. Een eenvoudig project bestaat uit ongeveer 50 stories. Bij een complex project kan dit oplopen tot 500 of zelfs meer. Zo ontstaat een zeer gedetailleerde beschrijving van het eindproduct.

Voordelen van het gebruik van user stories:

  • User stories dwingen je om te denken vanuit de gebruiker
  • User stories beschrijven alle functies van het eindproduct
  • User stories maken het mogelijk om het project op te delen in kleinere delen. Je kunt het project per story gaan uitwerken of bij een groot project de userstories verdelen over verschillende projectgroepen.
  • Door de user stories te bespreken met de opdrachtgever, maak je duidelijk wat de omvang van het project is.

Wanneer je user stories beschrijft, zorg er dan voor dat het echt iets zegt over de gewenste functie.

Als voorbeeld:

De vmbo-leerling wil informatie over de opleidingen van het Mediacollege zodat hij een opleiding kan kiezen.

Dit is een user story dat meer vragen oproept dan het beantwoord. Welke informatie heeft deze vmbo-leerling nodig om een keuze te maken? Wil de vmbo-leerlng verschillende opleidingen kunnen vergelijken? enz.

Oefening 1

  1. Noem minstens 5 verschillende rollen (type gebruikers) van de website van het Mediacollege.
  2. Beschrijf van voor al deze rollen 5 user stories. Gebruik hiervoor het volgende manier:
nr als kan ik resultaat prioriteit
1 redacteur mijn verhaal tussendoor opslaan ik het later verder kan werken  
2 redacteur foto's oploaden verhaal met beedmateriaal ondersteunen  
3 redacteur mijn verhaal opmaken aantrekkelijk kan presenteren  
         

(naar boven)


 

MoSCoW

Nadat je alle user stories hebt beschreven, gebruik je de MoSCow om te kijken in welke volgorde je de stories gaat uitwerken.

MoSCoW staat voor:

De kleine letters 'o' in de afkorting hebben geen betekenis, maar maken de afkorting makkelijker te onthouden.

Een project wordt als gefaald gezien wanneer niet alle must-have eisen in het eindproduct verwerkt zitten.

Zo is de userstory "Als vmbo-leerling wil ik een overzicht van alle opleidingen van het Mediacollege zodat ik in een keer kan zien welke opleidngen er aangeboden worden" een M- must have.

De userstory " Als vmbo-leerling wil ik een virtuele wandeling maken door de school zodat ik kennis maak met het schoolgebouw" is leuk, maar niet noodzakelijk voor de site. Met de oefeninggever beslis je of dit een C- could have of een W-won't have wordt. Dit is ook afhankelijk van het budget van de oefeninggever.

 

Oefening 2

  1. Verzamel alle userstories van de hele klas in een schema, zoals hier boven.
  2. Geef alle userstories een prioriteit in de laatste kolom.

(naar boven)