Cardsorting

Tot nu toe heb je geleerd dat je voor het ontwerpen van een interactief product de volgende stappen onderneemt:

  1. Onderzoek naar doelgroep
  2. Het schrijven van een persona
  3. Het schrijven van user stories
  4. Het bespreken van de user stories met de opdrachtgever
  5. MoSCoW toepassen in overleg met de opdrachtgever
  6. Een inventarisatie maken per user story

Na de inventarisatie heb je een lange lijst met functies die ergens op de website of app geplaatst moeten worden. Je moet gaan ordenen. Je kunt dit doen met behulp van je doelgroep in de eerste gebruikerstest. Hiervoor gebruik je de methode die cardsorting wordt genoemd.

Hiervoor zet je alle functionaliteit uit de inventarisatielijst op losse kaartjes.

cardsorting 1

Alle kaartjes leg je op tafel. Je vraagt je testpersoon om de bijbehorende user story uit te voeren en daarbij de kaartjes in volgorde te leggen. Vraag je testpersoon ook of hij/zij een kaartje mist. Vraag ook onder welke menu-item of kopje zij de story verwacht. Je neemt dus wat lege kaartjes mee.

cardsorting2

Kijk ook nog naar de volgende video's:

Voor deze test kies je meerdere personen uit je doelgroep.

 

Oefening

  1. Zet alle functies van de inventarisatielijsten op aparte kaartjes.
  2. Oefen de test eerst met een klasgenoot.
  3. Kies 2 personen uit van de doelgroep van jongeren van 13 tot 16 jaar en voer de test uit. Leg het resultaat vast op een foto.

(naar boven)