Gebruikerstesten

Om zeker te weten dat je ontwerp aansluit, moet je de gebruiker leren kennen. Hiervoor moet je onderzoek doen en testen uitvoeren.

Je kunt de gebruikersvriendelijkheid op verschillende manieren testen:

  • observaties en interviews
  • inspecties
  • gebruikersprofielen
  • persona's
  • checklists

Observaties en interviews

Bij een observatie ga je naast de gebruiker zitten om de kijken doe zij door de website gaat. Je kunt zo veel te weten komen de knelpunten van de website. Je vraagt de gebruiker hard op te denken en te vertellen waar ze naar kijken en hoe ze een keuze maken.

Bij het ontwikkelen van grote websites gebruikt men bij de oberservatie vaak allerlei apparatuur zoals eye-tracking en video.

Om uit observaties conclusies te kunnen trekken, moet je meerdere gebruikers observeren. Het is een snelle en goedkope manier om te testen. Je kunt deze test herhalen in de verschillende fases van de ontwikkeling van een website.

Tips voor het afnemen van deze testen vind je op deze website.

Inspecties

Bij inspecties speelt een betrokken van het team de rol van de gebruiker. Het voordeel en meteen het nadeel hiervan is dat de inspecteur hierbij zijn eigen kennis meeneemt. Je kunt dit vergelijken met het observeren van een medestudent.

Gebruikersprofielen

Een gebruikersprofiel is een beschrijving van de gebruiker in algemen termen: sekse, cultuur, fysische ogelijkheden, educatie, computerervaring, motivatie en attitude.

De gebruiker kun je ook omschrijven aan de hand van doelen, taken en acties.

Het doel is hierbij het verwachte eindresultaat, bijvoorbeeld: Het boek is besteld. Het doel omvat meestal meerdere taken.

Een taak is een aantal acties die je moet nemen om je doel te bereiken. Een voorbeeld van een actie bij het bestellen van een boek is het inloggen op de site of het afhandelen van de betaling.

Een actie is de kleinste onderdeel van dit model. Een voorbeels is het intypen van een loginnaam.

Persona's

Een persona is een denkbeeldige beschrijving van een gebruiker. Hierin geef je de gebruiker een naam, een leeftijd, sekse, kleding, hobby's, gedrag, bezigheden, enz.

persona

 

Usability checklisten

Op Internet vindt je ook een aantal testen om te kijken of je website gebruikersvriendelijk is.


 

5 minuten test

Een hele makkelijke basistest kun je in 5 minuten uitvoeren.

Hierbij beantwoord je een aantal vragen. Wanneer je een duidelijk antwoord kan geven op deze vragen bij elke pagina op de site, dan heb je de meeste problemen al opgelost.

  • Site: waar ben ik? (oftewel: de sitenaam)
  • Pagina: op welke pagina binnen de site ben ik?
  • Wat zijn de belangrijkste secties op deze pagina?
  • Waar kan ik vanaf deze pagina naar toe? (lokale navigatie)
  • Waar bevind ik mij binnen de site? (de "u bevindt zich hier"-aanduidingen)
  • Wat zijn de zoekmogelijkheden?

Oefening 1

  1. Maak een analyse van de volgende webpagina http://www.bol.com/ aan de hand van de 25 punten checklist.
  2. Maak een snelle analyse van de pagina: http://fotoalbum.hema.nl/productoverzicht/vierkant
    • Site: waar ben ik? (oftewel: de sitenaam)
    • Pagina: op welke pagina binnen de site ben ik?
    • Wat zijn de belangrijkste secties op deze pagina?
    • Waar kan ik vanaf deze pagina naar toe? (lokale navigatie)
    • Waar bevind ik mij binnen de site? (de "u bevindt zich hier"-aanduidingen)
    • Wat zijn de zoekmogelijkheden?
  3. Schrijf een persona van een gebruiker van de site van Sesamstraat.
  4. Voer een inspectie uit met een andere student. Eén is de inspecteur de andere observeert.:
    • geef de inspecteur een zoekopdracht (broodtrommeltjes bedrukken)
    • de inspecteur denkt hardop wat vertelt waarom hij/zij een keuze maakt.
    • de observator schrijft in grote lijnen de bevindingen op.
  5. Doe nog een keer hetzelfde waarbij je de rollen omdraait en een andere zoekopdacht geeft.