Fase 1

Kerntaak 1: Ontwerpt media-uiting

 

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

1.1 beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever

  • Analyseren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Je kunt een debriefing schrijven. De debriefing is volledig en in goed Nederlands geschreven
  • Je hebt actief informatie verzameld over behoeften en wensen van de
    opdrachtgever
  • Je hebt de doelgroep door middel van een
    persona omschreven.
  • Persona
  • Debriefing

1.2 maakt plan van aanpak

  • Formuleren en rapporteren
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken en overleggen
  • Je hebt de weeklogboeken nauwkeurig
    ingevuld
  • Je hebt afspraken en planningen gemaakt
  • Je hebt overlegd en afgestemd met collega’s,
    en docenten over de weekplanning voor de
    interne organisatie
  • week
    logboeken
  • evaluatie samenwerking
1.3 maakt een concept
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Onderzoeken
  • Creëren en innoveren
  • Analyseren
  • Materialen en middelen inzetten

 

 

 

  • de onderzoekschetsen van de POI geven
    de sfeer van de POI goed weer.
  • de onderzoekschetsen van de diverse
    onderdelen van de infokaart passen bij de
    doelstelling van de opdrachtgever.
  • de onderzoekschetsen van de themapagina passen bij de doelstelling van
    de opdrachtgever.
  • de onderzoekschetsen zijn afgestemd op
    de doelgroep.
  • er zijn stijlschetsen gemaakt

diverse
onderzoekschetsen
in
presentatie
map

opdrachten lessen

1.4 maakt ontwerp

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Kwaliteit leveren
  • Instructies en procedures opvolgen
  • Samenwerken en overleggen

 

  • Het  ontwerp voldoet aan de kwaliteitseisen van de de ontwerpschetsen komen overeen met
    de elementen op de infokaart
  • de ontwerpschetsen van de themapagina
    op de website zijn aanwezig ook al zijn ze
    niet gebruikt op de groepspagina.
  • de presentatiemap is volledig
  • er is tijd en aandacht besteed aan de
    presentatiemap
  • het proces van ontwerpen is goed te volgen

Presentatiemap A3
met ontwerp:
infokaart, naam POI,
animaties, infographic,
naambord, themapagina, kaart
Amsterdam of
Noord Holland, POI-marker

logboek

opdrachten lessen

 

1.5 presenteert het concept en/ of ontwerp van een media-uiting

  • Presenteren
  • Materialen en middelen inzetten
  • Met druk en tegenslag omgaan
  • Vakkundigheid toepassen
  • Samenwerken en overleggen
  • Je hebt je ontwerp gepresenteerd
  • Je hebt de eindproducten gepresenteerd
  • Je hebt opbouwende kritiek gegeven op de presentaties van anderen
  • Je hebt tijdens de presentatie je gemaakte keuzes toegelicht
  • Je bent op de juiste manier omgegaan met feedback
  • Je hebt bij de presentatie gebruik gemaakt van de juiste presentatiemiddelen
 
  • presentatiemiddelen
  • schriftelijke voorbereiding
  • de presentatie
  • presentatieblad

 

 

Kerntaak 2: Maakt media-uiting

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

2.1 bereid realisatie voor

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Instructies en procedures opvolgen
  • aansturen
  • Je levert bestanden aan in het juiste format
  • Je kunt bestanden omzetten naar een ander format
 
De infokaart in Flash
met:
• achtergrond
• naam POI
• kleine animatie
• grote animatie
• infographic
• informatieve tekst
• extra elementen

2.2 Begeleidt uitbestedingen aan derden (nvt)

2.3 Maakt de media-uiting

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Kwaliteit leveren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten
  • Je hebt in een website html, css en JavaScript toegepast.
  • Je hebt gewerkt met After Effects en Premiere Pro
  • Je hebt audiovisuele elementen (video, flash, geluid) geïntegreerd in een website
  • Je hebt de werking van je interactief product getest op interactiviteit en techniek
  • Je hebt het mediaproduct gevalideerd
  • Je hebt bij het bouwen van een media-uiting de regels voor usability  en indexatie toegepast
 

Individuele elementen themapagina website
in juiste formaat:

  • Kaart in
    Illustrator en .png
  • POI Marker in
    Illustrator en .png
  • Naambord in
    Illustrator
  • Rollover tekst
    POI marker

het koffertje

opdrachten lessen

2.4 Levert de media-uiting op

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • presenteren
  • Je hebt het mediaproduct online gezet
  • Je hebt alle feedback verwerkt
  • Je hebt het eindproduct enthousiast gepresenteerd
 

Goed opgeleverde media-uiting op ma-cloud

2.5 Houdt het archief bij

  • Instructies en procedures opvolgen
  • kwaliteit leveren
  • Je geeft bestanden logische namen en je houdt je hierbij aan de afspraken.
    Je slaat je bestanden op in de juiste structuur en je houdt je hierbij aan de afspraken
  • Je hebt de juiste sofware gebruikt bij het opslaan van bestanden.

Schermafbeeldingen archief

 

 

 

Fase 2

Kerntaak 1: Ontwerpt media-uiting

 

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

1.1 beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever

  • Analyseren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Je kunt een debriefing schrijven. De debriefing is volledig en in goed Nederlands geschreven
  • Je hebt onderzoek gedaan naar media en mediaproducten
  • Onderzoek opdrachtgever/ Branche/ product
  • Gespreksaantekeningen briefing
  • Debriefing

1.2 maakt plan van aanpak

  • Formuleren en rapporteren
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken en overleggen
  • Je kunt een projectplanning maken
  • Je hebt een plan van aanpak gemaakt
  • Je hebt de deadlines behaald
  • Je hebt samengewerkt aan een project
  • Je hebt een projectvergadering voorgezeten
  • Je hebt een projectvergadering genotuleerd
  • plan van aanpak
  • notulen vergadering
  • evaluatie samenwerking
1.3 maakt een concept
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Onderzoeken
  • Creëren en innoveren
  • Analyseren
  • Materialen en middelen inzetten

 

 

 

  • Je hebt onderzoek gedaan naar markt/doelgroep
  • Je hebt een persona geschreven aan de hand van het doelgroeponderzoek
  • Je hebt onderzoek gedaan naar product/dienst
  • Je hebt onderzoek gedaan naar de concurrentie
  • Je hebt onderzoek gedaan naar het onderwerp, thema en boodschap
  • Je hebt technisch onderzoek gedaan

onderzoeksboek

 

  • Je hebt de conclusies van het onderzoek gebruikt bij het ontwikkelen van het concept
  • Je hebt een creatief concept ontwikkeld
  • mindmap
  • moodboard/ trendboards
  • concept in woord en ruwe schetsen
  • schetsen basisvormgeving

opdrachten lessen

  • Je hebt userstories gemaakt
  • je hebt vanuit de userstories een inventarisatielijst gemaakt.
  • Je hebt een functionele gebruikerstest gedaan
  • je hebt ruwe schteen gemaakt van de functionaliteit
  • userstories
  • inventarisatielijst
  • foto's gebruikerstest
  • verslag gebruikerstest
  • ruwe schetsen flowchart, wireframe

opdrachten lessen

1.4 maakt ontwerp

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Kwaliteit leveren
  • Instructies en procedures opvolgen
  • Samenwerken en overleggen

 

  • Het  ontwerp voldoet aan de kwaliteitseisen van de opdracht 
  • Je hebt het ontwerp gemaakt vanuit het concept
  • Je gebruikt bij het schetJsen verschillende tekenmaterialen op de juiste manier
  • Je hebt de juiste software gebruikt bij het maken van de digitale ontwerpen (Photoshop, Illustrator)
  • Je hebt het ontwerp afgestemd op de wensen van de opdrachtgever
  • Je kunt de keuzes die je hebt gemaakt bij het ontwerp verantwoorden.
  • Je hebt hierbij de kennis toegepast van kleuren, typografie en vlakverdeling

visueel ontwerp voor verschillende devices:

  • minstens 3 verschillende voorstellen van alle pagina's
  • definitief ontwerp goed gekeurd door de opdrachtgever

ontwerp animatie/video:

  • scenario
  • storyboard

opdrachten lessen

  • Je kunt de structuur van een website weergeven in een flowchart en een wireframe
  • Je hebt een prototype gemaakt
  • Je ontwerp is zo volledig dat het door anderen uitgevoerd kan worden hulpmiddelen, waaronder relevante software, met name authoringsoftware en basisscripting – correct gebruikt bij het maken van het ontwerp

definitief functioneel ontwerp voor verschillende devices:

  • flowchart
  • wireframe
  • prototype

opdrachten lessen

1.5 presenteert het concept en/ of ontwerp van een media-uiting

  • Presenteren
  • Materialen en middelen inzetten
  • Met druk en tegenslag omgaan
  • Vakkundigheid toepassen
  • Samenwerken en overleggen
  • Je hebt je ontwerp gepresenteerd aan de opdrachtgever
  • Je hebt de eindproducten gepresenteerd aan de opdrachtgever
  • Je hebt opbouwende kritiek gegeven op de presentaties van anderen
  • Je hebt tijdens de presentatie je gemaakte keuzes toegelicht
  • Je bent op de juiste manier omgegaan met feedback
  • Je hebt bij de presentatie gebruik gemaakt van de juiste presentatiemiddelen
 
  • verslag van presentatie
  • presentatiemiddelen
  • Schriftelijke voorbereiding

 

 

Kerntaak 2: Maakt media-uiting

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

2.1 bereid realisatie voor

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Instructies en procedures opvolgen
  • aansturen
  • Je levert bestanden aan in het juiste format
  • Je kunt bestanden omzetten naar een ander format
  • Je hebt rekening gehouden met (auteurs)rechten.
  • Je hebt aangeleverde bestanden op de juiste manier aangepast voor gebruik in verschillende eindproducten
 
  • bruikbare bestanden in het juiste bestandsformaat, op de juiste grootte/ resolutie. Originele bestand en bewerkt bestand
  • Rechten vrije bestanden (auteursrecht/ copyright)

2.2 Begeleidt uitbestedingen aan derden (nvt)

2.3 Maakt de media-uiting

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Materialen en middelen inzetten
  • Kwaliteit leveren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten
  • Je hebt in een website html, css en JavaScript toegepast.
  • Je hebt gewerkt met After Effects en Premiere Pro
  • Je hebt audiovisuele elementen (video, flash, geluid) geïntegreerd in een website
  • Je hebt de werking van je interactief product getest op interactiviteit en techniek
  • Je hebt het mediaproduct gevalideerd
  • Je hebt bij het bouwen van een media-uiting de regels voor usability  en indexatie toegepast
 
  • (interactief) mediaproduct
  • validatierapport
  • uitdraai broncode
  • verslag gebruikerstest

opdrachten lessen

2.4 Levert de media-uiting op

  • Vakdeskundigheid toepassen
  • presenteren
  • Je hebt het mediaproduct online gezet
  • Je hebt alle feedback verwerkt
  • Je hebt het eindproduct enthousiast gepresenteerd
 
  • Goed opgeleverde media-uiting
  • Bevestiging van opdrachtgever

2.5 Houdt het archief bij

  • Instructies en procedures opvolgen
  • kwaliteit leveren
  • Je geeft bestanden logische namen en je houdt je hierbij aan de afspraken.
    Je slaat je bestanden op in de juiste structuur en je houdt je hierbij aan de afspraken
  • Je hebt de juiste sofware gebruikt bij het opslaan van bestanden.

Schermafbeeldingen archief

 

 

<

Kerntaak 3: voert ondernemerstaken uit  

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

3.1 Maakt een plan voor het starten van een eigen bedrijf

  • Onderzoeken Ondernemend en commercieel handelen
  • Formuleren en rapporteren
  • Je hebt een eenvoudig marktonderzoek gedaan.
  • Je kent de verschillende onderdelen van een bedrijfspla

marktonderzoek

3.2 Promoot het bedrijf

  • Ondernemend en commercieel handelen
  • Presenteren
  • Relaties bouwen en netwerken
  • je hebt meegewerkt aan een open dag

verslag

3.3 Regelt financiële zaken

  • Bedrijfsmatig handelen
  • Formuleren en rapporteren
  • Instructies en procedures opvolgen
  • je hebt een inschatting gemaakt van de benodigde uren van een project.
  • Je hebt de gewerkte uren van een project geregistreerd.
  • Voorcalculatie project
  • nacalcullatie

 

 

 

Fase 3

 

 

Kerntaak 1: Ontwerpt media-uiting

 

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

1.1 beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever

M. Analyseren

  • heeft de informatie van de opdrachtgever geanalyseerd door deze uiteen te rafelen en conclusies te trekken

Onderzoek opdrachtgever/ Branche/ product

R. Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten

  • heeft actief informatie verzameld over behoeften en wensen van de opdrachtgever
  • heeft de opdracht beoordeeld
  • heeft overlegd met de opdrachtgever voor verduidelijking of aanvulling/ aanpassing van de informatie en heeft dit vastgelegd

Gespreksaantekeningen

Debriefing

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • heeft een bij de opdrachtgever passend advies opgesteld en dit advies indien gewenst aangepast

 Advies aan  opdrachtgever

1.2 maakt plan van aanpak

J. Formuleren en rapporteren

  • heeft de inhoud van het plan van aanpak (fasering, tijd, mensen, middelen en een grove calculatie) nauwkeurig en volledig en op een logisch gestructureerde wijze geformuleerd

plan van aanpak

Q. Plannen en organiseren

 

  • heeft het plan van aanpak vertaald in (door hem) uit te voeren stappen, de benodigde tijd en de benodigde inzet van mensen en middelen

planning

 E. Samenwerken en overleggen

  • heeft overlegd en afgestemd met collega’s, de opdrachtgever en derden over het plan van aanpak voor de interne organisatie

notulen/ gespreksaantekeningen

1.3 maakt concept

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • ontwikkelt en verantwoordt het concept op basis van vaktechnisch inzicht, zodat er een inhoudelijk verantwoord concept ligt.

contactrapport(en

onderzoeksrapport

N. Onderzoeken

 

  • heeft informatie verzameld over de markt/ doelgroep, product/ dienst, organisatie, concurrentie, het onderwerp, thema en boodschap en heeft hierbij gebruik gemaakt van diverse bronnen

userstories

inventarisatielijst

O. Creëren en innoveren

  • komt met een creatieve invulling van thema, sfeer, emotie, stijl en benaderingswijze, zodat er een concept is dat creatief aansluit op de markt en de wensen en behoeften van de opdrachtgever

Visueel concept:
visualisatie van de look and feel, verschillende (minimaal 3) schetsvoorstellen van verschillende functies

Analyseren

  • Heeft de belangrijkste informatie uit de verzamelde gegevens gehaald en gebruikt deze als basis voor het concept

(mindmap/ brainstorm

Materialen en middelen inzetten

  • heeft het concept middels schetsen, trendboards, moodboards en/ of stylingcards vastgelegd op basis van (goedgekeurd) advies aan de opdrachtgever en het beeld van markt en doelgroep

trendboards, moodboards

1.4 maakt ontwerp

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • heeft het concept voor de media-uiting geïnterpreteerd op basis van vaktechnisch inzicht
  • heeft geschikte (vormgevings)elementen gekozen
  • geeft in een functioneel ontwerp de elementen in samenhang weer
  • heeft rekening gehouden met toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid

Interactie-ontwerp

Functioneel ontwerp:

  • flowchart
  • wireframe
  • prototype

L. Materialen en middelen inzetten

  • heeft de hulpmiddelen, waaronder relevante software, met name authoringsoftware en basisscripting – correct gebruikt bij het maken van het ontwerp

Schetsen visueel basisontwerp

S. Kwaliteit leveren

  • heeft gewerkt volgens gestelde kwaliteits- en productieniveaus en het resultaat gecontroleerd

Visuele ontwerpen (minimaal 3 verschillende voorstellen) in print en digitaal van verschillende pagina’s

Instructies en procedures opvolgen

  • heeft rekening gehouden met wet- en regelgeving o.a. op het gebied van auteursrecht

prototype

Samenwerken en overleggen

  •  heeft indien nodig overlegd over het ontwerp met opdrachtgever, collega’s en derden

contactrapport(en)

H. Overtuigen en beïnvloeden

  • (Schriftelijke) voorbereiding
  • Presentatiemiddelen
  • De presentatie

heeft in het ontwerp gemaakte keuzes verantwoord met steekhoudende argumenten

1.5 presenteert het concept en/ of ontwerp van een media-uiting

I. Presenteren

  • heeft de informatie gepresenteerd op aantrekkelijke, overzichtelijke, heldere en deskundige wijze
  • heeft geanticipeerd op reacties van de opdrachtgever

gespreksverslag

L. Materialen en middelen inzetten

  • heeft geschikte presentatiemiddelen doeltreffend gebruikt

presentatiemiddelen

V. Met druk en tegenslag omgaan
  • heeft adequaat gereageerd op reacties en kritiek van de opdrachtgever
Vakkundigheid toepassen
  • heeft een running demo gemaakt zodat het concept of ontwerp goed overkomt bij de opdrachtgever.

Schriftelijke voorbereiding

Samenwerken en overleggen

  • heeft overlegd met de betrokkenen over de presentatie

 

 

Kerntaak 2: Maakt media-uiting

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

2.1 bereid realisatie voor

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • heeft beoordeeld of bestanden technisch bruikbaar zijn
  • heeft elementen beoordeeld op geschiktheid voor een bepaalde media-uiting
  • heeft waar nodig bestanden bewerkt (beeld gedigitaliseerd, elementen aangepast aan een specifieke media-uiting

bruikbare bestanden in het juiste bestandsformaat, op de juiste grootte/ resolutie. Originele bestand en bewerkt bestand

L. Materialen en middelen inzetten

  • heeft relevante software
  • correct gebruikt
  • heeft de voor de realisatie benodigde materialen en bestanden verzameld en geïnventariseerd

Rechten vrije bestanden (auteursrecht/ copyright)

T. Instructies en procedures opvolgen

  • heeft rechten gerespecteerd
  • heeft toestemming voor gebruik geregeld

aansturen

  • heeft ervoor gezorgd dat derden bestanden aanleveren in het juiste formaat en volgens de benodigde specificaties

2.2 Begeleidt uitbestedingen aan derden (nvt)

2.3 Maakt de media-uiting

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • heeft tekst- en beeldelementen gemaakt en bewerkt
  • heeft (vormgevings)elementen van het concept/ ontwerp toegepast
  • heeft vorm en inhoud op elkaar afgestemd heeft kleurmanagement toe gepast
  • heeft specificaties aangebracht
  • heeft waar nodig interactiviteit en gebruiksvriendelijkheid toegepast
  • heeft indien van toepassing onderhoud aan bestaande websites gepleegd

(interactief) mediaproduct

L. Materialen en middelen inzetten

  • heeft relevante software correct gebruikt, met name authoringsoftware en basiscripting
  • heeft de functionaliteit van de software vindingrijk ingezet

validatierapport

S. Kwaliteit leveren

  • heeft de werking getest en/ of de specificaties gecontroleerd voor het te behalen kwaliteitsniveau
  • heeft het werk getest op interactiviteit, gebruiksvriendelijkheid en techniek

 

Uitdraai broncode

R. Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten

  • heeft de realisatie ter goedkeuring voorgelegd aan de opdrachtgever en zo nodig correcties doorgevoerd

Gespreksrapporten of e-mails

2.4 Levert de media-uiting op

K. Vakdeskundigheid toepassen

  • heeft informatie gegeven over voordelen, opties en mogelijkheden van het product, zodat het en zo gewenst verder verwerkt kan worden.

Goed opgeleverde media-uiting

 

presenteren

  • heeft het product enthousiast en op aansprekende wijze gepresenteerd zodat de toehoorder(s) de toelichting goed kunnen volgen en de boodschap helder en duidelijk overkomt

Bevestiging van opdrachtgever

2.5 Houdt het archief bij

T. Instructies en procedures opvolgen

  • heeft alle bestanden opgeslagen in de database conform de geldende afspraken
  • heeft volgens richtlijnen back-ups gemaakt

Schermafbeeldingen archief

Kwaliteit leveren

  • heeft tijdens het werken bestanden systematisch opgeslagen
  • heeft de structuur van de database gehanteerd bij het opslaan van de bestanden
  • heeft het gemeld als de database niet meer voldeed

 

 

Kerntaak 3: voert ondernemerstaken uit  

werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio

3.1 Maakt een plan voor het starten van een eigen bedrijf

N. Onderzoeken

  • heeft onderzoek gedaan of laten doen naar trends en ontwikkelingen op het gebied van markt en concurrentie, producten en diensten

marktonderzoek

X. Ondernemend en commercieel handelen

  • heeft kennis opgedaan van de markt en de concurrentie en op basis hiervan mogelijkheden gezien en gecreëerd

plan voor het starten van een eigen bedrijf

J. Formuleren en rapporteren

  • heeft op basis van marktonderzoek een gestructureerd, vlot en bondig geschreven plan voor het starten van een eigen bedrijf gemaakt met daarin de onderdelen marketing, verkoop en financiering

3.2 Promoot het bedrijf

X. Ondernemend en commercieel handelen

  • heeft gewerkt aan het uitbouwen van de commerciële positie van het bedrijf, door het bedrijf te promoten bij (potentiële) klanten

Portfolio bedrijf

I. Presenteren

  • heeft de kwaliteiten van zijn bedrijf gecommuniceerd en kwam hierbij betrouwbaar, deskundig en enthousiast over

Huisstijl bedrijf

G. Relaties bouwen en netwerken

  • heeft relaties opgebouwd  en onderhouden, waarbij hij regelmatig contact heeft opgenomen en actie heeft ondernomen om potentiële klanten te werven en bestaande klanten te behouden

Promotie bedrijf op bedrijvendag

3.3 Regelt financiële zaken

Y. Bedrijfsmatig handelen

  • heeft voorcalculaties, offertes, nacalculaties en facturen gemaakt
  • heeft de financiële administratie bijgehouden
  • heeft rekening gehouden met financiële consequenties voor het bedrijf
  • heeft voor advies en het uitvoeren van de administratie een deskundige ingeschakeld

Voorcalculatie project

Offerte

J. Formuleren en rapporteren

  • heeft correcte spelling en grammatica gehanteerd bij het opstellen van offertes en facturen
    • heeft ervoor gezorgd dat de inhoud van de offertes is afgestemd op de ontvanger

Nacalculatie

T. Instructies en procedures opvolgen

  • heeft bij het calculeren, offreren, factureren en administreren volgens  vaststaande procedures gewerkt

Factuur