Inleiding
Bij de overgang naar de volgende fase krijg je een assessmentgesprek. De term 'assessment' komt uit het Engels en betekent 'taxatie' of 'beoordeling'.
De hoofddoelstelling van een assessment is te achterhalen of jij competent bent om naar de volgende fase te gaan. Naast de 'harde' eisen, zoals je beheerst html en css, worden ook de 'zachte' eisen, zoals je kunt samenwerken of omgaan met feedback.
Een volledig overzicht van de vereiste competenties vind je bij de overgangscriteria.
Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van je digitale portfolio. Het portfolio is een verzameling van producten en bewijzen die je geselecteerd hebt om kennis, vaardigheden of competenties aan te tonen. Bruikbare bewijzen zijn producten die je zelf hebt gemaakt in de trainingen en projecten en die inzicht geven in je kwaliteiten.
Het portfolio
Het portfolio bestaat uit de volgende onderdelen:
- persoonlijke gegevens en Curriculum Vitae.
- bewijzen in vorm van documenten, mediaproducten, etc. gemaakt in trainingen, projecten of in vrije tijd
- toelichting op de bewijzen
- zelfevaluatie
Voor de bewijzen gelden de volgende eisen:
- authentiek: het moet duidelijk zijn dat het bewijs door je zelf is gemaakt. Wanneer je samengewerkt hebt, kun je het werk ook opnemen in je portfolio wanneer je beschrijft wat je eigen aandeel is.
- relevant: het bewijs past bij de kerntaak of werkproces die beoordeeld wordt.
- van voldoende niveau: het portfolio moet voldoen aan de criteria die gesteld zijn aan de fase.
- kwantitatief: er moet voldoende bewijs opgenomen zijn. We adviseren om in ieder geval al het schoolwerk op te nemen.
- gevarieerd: neem werk op van verschillende projecten, gemaakt voor verschillende doelgroepen gemaakt met verschillende technieken.
Het portfolio plaats je op MA-Cloud.
(naar boven)
Het assessmentgesprek
Twee docenten beoordelen of je portfolio relevant en volledig is. De docenten vragen door op de bewijzen in het portfolio om vast te stellen of je bij de uitvoering van je werkzaamheden voldoet aan de beoordelingscriteria. Direct na afloop van het assessment overleggen de docenten over hun bevindingen en stellen een oordeel vast. Dit koppelen ze even later mondeling aan je terug. Het resultaat kan zijn:
- Je kunt goed door het assessment komen en over zijn naar de volgende fase.
- De resultaten zijn onvoldoende. Je moet de hele fase overdoen of je krijgt het advies te stoppen met de opleiding.
- De resultaten zijn onvoldoende maar je krijgt nog de kans om extra bewijzen te verzamelen. Hiervoor worden nadere afspraken gemaakt.
Beoordelingscriteria
De beoordelingscriteria en de bewijzen die je moet opnemen in je portfolio, zijn afhankelijk van je kwalificatiedossier en de fase waarin je zit.
Elke opleiding heeft zijn eigen kwalificatiedossier waarin beschreven staat wat er van je verwacht wordt als je de opleiding hebt afgerond. In het dossier worden de werkzaamheden van jouw beroep verdeeld in kerntaken en werkprocessen. Bij elke werkproces horen criteria. Aan het eind van elke fase worden er steeds hogere eisen gesteld.
Een overzicht van de kerntaken en werkprocessen vind je in de onderstaande tabellen. Onder de tabel staat een link naar de beoordelingscriteria en de producten die wij in het portfolio verwachten.
De tabellen die behoren bij jouw opleiding en fase kun je kopieren en gebruiken als sitemap. In de kolom Producten in portfolio maak je een link naar alle bewijzen in jouw portfolio.
Kerntaken en werkprocessen IV
|
kerntaak |
werkzaamheden/ werkproces |
1 |
Ontwerpt media-uiting |
- Beoordeelt de opdracht en bespreekt deze met de opdrachtgever
- Maakt plan van aanpak
- Maakt concept
- Maakt ontwerp
- Presenteert ontwerp en/of concept
|
2 |
Realiseert media-uiting |
- Bereidt realisatie voor
- Begeleidt uitbestedingen
- Maakt de media-uiting
- Levert de media-uiting op
- Houdt het archief bij
|
3 |
Voert ondernemerstaken uit |
- Promoot het bedrijf
- Regelt financiële zaken
|
Bijbehorende beoordelingscriteria en bewijsstukken
Kerntaken en werkprocessen MD
|
kerntaak |
werkzaamheden/ werkproces |
1 |
Ontwerpen van de applicatie, (cross)media-uiting |
- Stelt de vraag en/of informatiebehoefte vast
- Maakt plan van aanpak
- Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp
- Maakt een technisch ontwerp
- Richt de ontwikkelomgeving in
|
2 |
Realiseren van de applicatie, (cross)media-uiting |
- Legt een gegevensverzameling aan
- Realiseert een (cross)media uiting en/of systeem
- Test het ontwikkelde product
- Optimaliseert de (cross)media-uiting
- Bewaakt de voortgang en evalueert het project
|
3 |
Implementeren van de applicatie of (cross)media-uiting |
- Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan
- Implementeert een (cross)media-uiting en/of–systeem
- Evalueert een implementatie
|
4 |
Onderhouden en beheren van de applicatie, (cross)media-uiting |
- Onderhoudt applicaties of (cross)media-uiting
- Verzamelt, controleert, bewerkt en archiveert (cross)mediabestanden
- Bewaakt de samenhang van media-uitingen
- Stelt script samen ten behoeve van het samenvoegenvan content
- Beheert de content
|
Bijbehorende beoordelingscriteria en bewijsstukken
(naar boven)