Inleiding
Een webshop is Engels voor webwinkel en is een winkel op het internet waar je producten kan bestellen. Tijdens het winkelen kan je producten toevoegen aan een virtuele winkelwagen, waarna alsnog producten verwijderd kunnen worden, maar ook juist meer van hetzelfde product kan worden toegevoegd.
Online shopping is in:


De voordelen van een webshop voor de winkelier zijn duidelijk:
- een groot marktbereik, in theorie zelfs de hele wereld
- zelfs met niche (specifiek voor een kleine doelgroep) producten is toch mogelijk voldoende omzetvolume te genereren
- lage overheadkosten (geen dure winkelpanden met personeel, één centrale voorraad)
Het lastigste punt waar veel online winkeliers tegenaan lopen is het feit dat er minder directe zichtbaarheid is; hoe krijgt je bezoekers naar de webshop? Hiervoor is internetmarketing een noodzakelijke activiteit.
Ook de kopers zien steeds meer de voordelen van online shoppen:
- een enorm assortiment om uit te kiezen
- eenvoudig vergelijken van diverse producten
- vanuit je luie stoel winkelen; geen reistijd, parkeerproblemen of jezelf nat laten regenen
- Vaak lagere prijzen, in elk geval is het eenvoudiger om prijzen te vergelijken en zo de laagste prijs te vinden
Toch heeft de potentiële online shopper ook diverse zorgen: krijg ik mijn product wel, wanneer krijg ik het en voldoet het aan mijn verwachtingen? Is mijn betaling wel veilig geregeld? Waar kan ik terecht als het allemaal niet loopt zoals ik wil?
Een goede webshop buit de voordelen uit en minimaliseert tegelijkertijd de zorgen van de online koper. Betrouwbaarheid en vertrouwen spelen hierbij een sleutelrol.
Op Internet zijn veel standaard webshopoplossingen te vinden. De structuur van deze software is gericht op het aanbieden van tientallen of honderden producten in verschillende categorieën en van verschillende merken.
Voor kleine webshops (1-50 producten) bieden deze standaard webshopoplossingen geen goede uitkomst.
Goede voorbeelden van kleine webshops zijn
- http://www.chocstar.nl/
- http://www.kleinejurkjes.nl/
- http://www.tonyschocolonely.com/
- http://www.kleinedreumes.nl/
- http://www.rollz.com/
Voorbeelden van een gemiste kans:
Meer goede en slechte voorbeelden op:
Briefing product en doelgroep
Je gaat een kleine webshop maken (maximaal 12 producten). Je gaat in elke stap met de doelgroep in gesprek om te testen of jouw idee/plan aansluit bij hun verwachtingen. Je kiest met een medestudent één van de onderstaande producten. Bij deze producten zijn termen vermeld die kenmerkend zijn voor het product. Je bedenkt zelf een naam voor de webshop.
Producten:
- draadloos springtouw (innovatief, sportief, gezondheid, controle, stimulans)
- solar power bank (innovatief, sociaal, altijd online, vrijheid)
- bamboe servies (milieuvriendelijk materiaal, natuurlijk, duurzaam, veelzijdig, kleurrijk, trendy)
- lunchzakjes van katoen (natuurlijk, praktisch, compact, herbruikbaar)
- douchetimer (zuinig, leerzaam, besparen)
Doelgroep
De doelgroep is mannen en vrouwen van 40 – 60 jaar met een gemiddeld opleidingsniveau en een modaal inkomen. Het zijn mensen die milieubewust zijn. Zij houden wandelen, fietsen, sporten, reizen, mediteren, lezen en ze houden de actualiteit bij.
Doelstellingen van het project
- Ervaren wat de richting design for interaction inhoudt.
- Oefenen met het schrijven van een functioneel ontwerp vanuit user story's:
- De gebruiker als uitgangspunt nemen bij het maken van het functioneel ontwerp.
- Leren je als ontwerper te onderscheiden in duidelijke functionaliteit.
- Gebruikerstesten toepassen.
- Kennis en ervaring met betrekking tot e-commerce opdoen.
- Het leren maken van verschillende prototypes.
- Tenslotte is er natuurlijk ook een grafisch component aanwezig. Je onderscheidt je in deze opdracht in functionaliteit en vorm. Bij deze opdracht is het belangrijk dat je leert een duidelijke scheiding te maken in het visuele en het functionele ontwerp. Halverwege het project moeten deze twee ontwerpen wel samenkomen.
Trainingen
Om dit project goed te kunnen afronden heb je volgende kennis nodig:
- ONT
- userinterface design
- functioneel ontwerp
- prototyping
- Adobe XD
- REA
- html/css met eventueel jQuery
- POW
- Doelgroeponderzoek
- Concurrentieonderzoek
Kerntaken en werkprocessen
Je werkt aan de volgende kerntaken en werkprocessen:
B1-K1-W1 Bespreekt de opdracht |
|
B1-K1-W2 Maakt een planning |
|
B1-K1-W3 Oriënteert zich op opdrachtgever/doelgroep/onderwerp |
|
B1-K1-W4 Maakt een concept |
|
B1-K1-W5 Maakt een ontwerp |
|
B1-K1-W6 Presenteert het concept en/of ontwerp van de media- uiting |
|
B1-K2-W1 Bereidt de realisatie voor |
|
B1-K2-W3 Maakt de media-uiting |
|
B1-K2-W4 Levert de media-uiting op |
|
B1-K2-W5 Houdt het (digitaal) archief bij |
Projectorganisatie
De producten staan in volgorde waarop ze opgeleverd moeten worden in een aftekenlijst.
Elke week plaats je de tussenproducten in de container. Je kunt pas verder met de volgende stap, wanneer je goedkeuring hebt van de projectbegeleider voor de producten van de werkprocessen waaraan je hebt gewerkt.
Hiervoor heb je elke week een bespreking met een docent en je projectgroep waarin je feedback geeft en krijgt.
(Naar boven)