Inleiding

Nederland is echt een goede doelenland. Op allerlei gebied zijn er wel stichtingen die zich bezig houden met geld inzamelen en voorlichting geven. Kijk maar eens op dit overzicht.

 

 

Al deze goede doelen zijn altijd op zoek naar donateurs, vrijwilligers en - natuurlijk - geld.

De opdracht voor jullie is om voor een goed doel naar eigen keuze een eenmalige actie/campagne te bedenken en uit te werken voor het werven van bijvoorbeeld vrijwilligers en donateurs. Het moet een Facebook-campagne zijn, die ondersteund wordt met een Facebook app en een website. Je mag hiernaast ook andere campagnemiddelen kiezen.

Je maakt dus geen Facebook-app en website over het goede doel, maar je maakt een aanvullende campagne. Kijk voor inspiratie naar deze site met een aantal top-facebookcampagnes. Kijk ook naar www.livewallconcepts.nl.

Tot welke doelgroep je de campagne richt, is natuurlijk afhankelijk van het gekozen doel.

Jullie leveren voor de campagne in ieder geval de volgende producten:

  • Facebook-app (dus meer dan een facebook-pagina)
  • website die voldoet aan de volgende specificaties:
    • techniek naar eigen keuze
    • responsieve
    • google analytics
    • seo
    • duidelijke call to action
    • backend waarin gegevens van eventuele donateurs worden vastgelegd. Deze gegevens moeten overdraagbaar zijn aan het eind van de campagne aan het goede doel

Wanneer het plan voor de campagne ontwikkeld is, bespreek je het met de stichting van jouw goede doel. Voor je de campagne start (online zet) vraag je aan de stichting een beoordeling van de campagne.


 

Werkwijze project

In dit project werken de studenten van de opleiding mediadevelopment en de opleiding Interactief vormgeven weer samen met dezelfde studenten als het vorige project.

Je moet vanaf het begin individueel de tijd bijhouden die je aan het project besteedt. Dit doe je in een tijdschrijfformulier of logboek.

Dit tijdschrijfformulier/logboek bevat minstens 5 kolommen. (zie voorbeeld)

datum uren werkzaamheden wie resultaat
5 april 13.00 uur tot 16.30 uur technisch onderzoek Jan technisch onderzoek afgesloten

Het project begint 21 maart en eindigt 26 april 2016.

Je begint met de projectvoorbereiding:

  • onderzoek
    • opdrachtgever, doelgroep, doelstelling, etc
    • (on)mogelijkheden Facebook-app
    • vergelijkbare campagnes
  • concept
  • basis visueel vormgeving
  • beschrijving user story's
  • bespreking met het goede doel

IV'ers werken aan het concept en de basisvormgeving. De MD'ers kijken naar de technische haalbaarheid van de verschillende ideeën, zetten een ontwikkelomgeving op en onderzoeken de (on)mogelijkheden uit van Facebook-apps.

 

Naar boven


Competenties

In dit project werken de IV'ers aan de volgende kerntaken:

  kerntaak werkzaamheden
1 ontwerpt een media-uiting
  • concept
  • basisvormgeving
  • presentatie het ontwerp
  • definitief visueel ontwerp
  • functioneel ontwerp (prototype)
2 maakt een media-uiting
  • uitwerking visuals en teksten
  • bouwen website, facebookpagina, enz.
  • drukklaar maken van eventuele printuitingen

 

De md'ers werken aan de volgende kerntaken:

  kerntaak werkzaamheden
1 Ontwerpen van de applicatie, (cross)media-uiting
  • levert een bijdrage aan het functioneel ontwerp
  • gebruikerstesten
  • presentatie het ontwerp
2 Realiseren van de applicatie, (cross)media-uiting
  • bouwen Facebook applicatie(s)
  • bouwen back-end Facebook app
  • bouwen back-end website
3 Implementeren van de applicatie of (cross)media-uiting
  • oplevering
  • testen


Naar boven


Doelstelling van het project

Dit project heeft verschillende doelstellingen.

  • Ingaan op de behoeften en wensen van een klant
  • Een tevreden klant nadat de producten online staan
  • Leren omgaan met de feedback van de opdrachtgever
  • Werken in teamverband
  • Leren een Facebook applicatie te maken dmv PHP en/of JavaScript
  • Het ontwerpen van een "out off the box" website.

 

Naar boven


Trainingen

Om dit project goed te kunnen afronden hebben de IV'ers de volgende kennis nodig:

  • html5/ css3
  • UXD: e-commerce
  • concept

De MD'ers laten de volgende vaardigheden zien:

  • UXD: e-commerce
  • projectdocumentatie functioneel ontwerp
  • ERD
  • PHP/mySQL
  • html5 / css
  • JavaScript

 

Naar boven


 

Stappenplan

 

0-sprint

Elk project begint met een onderzoek. Een onderzoek naar de "opdrachtgever" (=het goede doel), de doelgroep en de doelstelling van de campagne en de mogelijkheden van Facebook-app.

In de projectvoorbereiding zijn jullie samen verantwoordelijk voor onderzoek, het kiezen van een goed doel en het contact leggen met de betreffende instantie. Samen bedenken jullie een goed plan voor de campagne. Het plan moet smart geformuleerd worden.

Bij een goede campagne:

  • bereik je de juiste doelgroep
  • met de juiste boodschap
  • op de juiste manier
  • met de juiste media
  • op het juiste moment
  • voor het juiste effect

In het campagneplan beschrijf je:

  • Doelgroep: Met wie communiceren?
  • Doelstelling: Wil je bereiken met de campagne?
  • Boodschap: Wat communiceren?
  • Communicatiestrategie & Creatief Concept: Hoe communiceren?
  • Middelenmix: Met welke middelen wat communiceren?
  • Timing : Wanneer, welke boodschap, met welk middel, aan wie?
  • Afzender: Door wie laten communiceren (Beïnvloeders?)

 

De campagne moeten jullie zelf kunnen uitvoeren. Wanneer jullie bedenken dat alle inzendingen van de campagne feedback krijgen, dan moeten jullie dit zelf ook doen. De campagne start aan het eind van het project (26 april) en mag maximaal duren tot de zomervakantie (24 juni).

De stichting of vereniging waarvoor jullie een campagne ontwikkelen is de opdrachtgever en projecteigenaar. Spreek goed af wanneer en hoe je met de opdrachtgever communiceert.

De 0-sprint eindigt met een presentatie aan de groep en de projectbegeleider. De presentatie is in vorm van een elevator pitch. Jullie vertellen dan :

  • Wat is het doel van de campagne?
  • Hoe denk je dit te bereiken?
  • Wat heeft de doelgroep eraan?

Producten

Aan het eind van de 0-sprint leveren jullie de volgende producten:

  • persona
  • plan de campagne
  • visueel concept:
    • mindmap
    • moodboard
  • basisvormgeving digitaal (styleboard)
  • user story's
  • verslag presentatie aan het goede doel
  • ontwikkelomgeving
  • een aantal voorbeelden van Facebook apps, waarbij in ieder geval:
    • Gebruikersinformatie wordt opgeslagen in een eigen database (Naam, leeftijd, woonplaats etc.)
    • De opgeslagen gebruikersinformatie gepresenteerd wordt in een dashboard voor de beheerders
    • Foto's en video's van gebruikers worden bewerkt voordat ze op de tijdlijn of in het profiel van de gebruiker worden geplaatst. Denk hierbij aan het samenvoegen van een foto's en achtergrond of kader.
  • voorbereiding elevator pitch

 

Beoordelingscritera:

  • Er is voldoende onderzoek gedaan om een goed beeld te hebben wat er in dit project verwacht wordt en wat de mogelijkheden zijn.
  • De persona "staat" voor de doelgroep
  • Het plan is smart-geformuleerd :
    • Specifiek
    • Meetbaar
    • Acceptabel
    • Realistisch
    • Tijdgebonden
  • Concept
    • De mindmap is ver genoeg uitgewerkt in de associaties
    • Het moodbord geeft de "mood" weer van het te promoten product/dienst en geeft een duidelijk beeld van waar je naar toe wilt met de creatie
    • Het concept volgt logisch uit de mindmap en moodboard
  • Proof of concept (techniek):
    • Er zijn verschillende mogelijkheden van de SDK's uitgeprobeerd en werkend gemaakt
      • Gebruikersinformatie wordt opgeslagen
      • Foto- en/of videomateriaal wordt bewerkt en opgeslagen
    • De bevinding uit het technisch onderzoek zijn meegenomen in de uitwerking van het concept
  • De basisvormgeving volgt logisch uit het concept
  • De user story's zijn goed geformuleerd en volledig
  • De tijd is bijgehouden en er is aantoonbaar genoeg tijd aan besteed
  • De ontwikkelomgeving toegankelijk voor teamleden en projectbegeleiders
  • Presentatie is aantoonbaar voorbereid
  • De presentatie is afgestemd op de doelgroep

 

Deadline: 1 april 2016 (dit is geen grapje)

Naar boven

 


Vervolgsprints

In elke sprint zien we de volgende deelproducten:

  • inventarisatie van de functionaliteit
  • functioneel ontwerp
  • visueel ontwerp
  • bouwen
  • testen
  • opleveren

 

Je begint met de inventarisatie van de benodigde functionaliteit van het user story. Deze werk je uit in een functioneel ontwerp voor de verschillende devices (prototypes).

Vanuit het functioneel ontwerp ga je de verschillende functies visueel vormgeven. Je gebruikt hiervoor de elementen van de basisvormgeving.

Wanneer de vormgeving is goedgekeurd, ga je bouwen.

Zorg dat het geheel getest is en voldoet aan alle criteria. Plaats het online zodat de opdrachtgever mee kan kijken.

Elk onderdeel presenteer je aan de projectbegeleider. Het eindproduct presenteer je aan het goede doel.

 

Producten

  • functioneel ontwerp:
    • prototypes met wireframes voor beeldscherm en mobile devices
    • ontwerp interactie
    • ontwerp cms
    • verslag/foto’s gebruikerstest
  • visueel ontwerp:
    • ruwe schetsen
    • definitieve digitale schetsen
  • website
    • validatierapport
    • seo
    • Google analytics
  • Facebook-app

     

Beoordelingscriteria

  • De deadline is behaald
  • Het tijdschrijfformulier of logboek is bijgehouden
  • Functioneel ontwerp
    • Alle gewenste functionaliteit is terug te vinden in de wireframes
    • De interactie is uitgewerkt in storyboards en/ of activiteitendiagram
    • Goed gebruik van de landingpagina
  • Visueel ontwerp
    • Het functioneel ontwerp vormt de basis van het visueel ontwerp (zijn niet totaal verschillend)
    • Het visuele ontwerp straalt kwaliteit uit
    • Goede leesbaarheid en contrast
    • Al het voorbeeldmateriaal (tekst, beeld en video) heeft een passende uitstraling. Denk hierbij aan schrijfstijl, lengte van de tekst, soort fotografie etc.
    • Geen lorem ipsum teksten, maar zelf geschreven teksten
  • Bouwen
    • De technieken zijn juist gebruikt
    • Alle content is rechtenvrij
    • De website is valide
    • De website is zoekmachine geoptimaliseerd
    • De website en/of app verzamelt zo veel mogelijk gegevens van de gebruikers. De gegevens zijn overdraagbaar
    • Google analytics is geïmplementeerd
    • De app voldoet aan de eisen die gesteld zijn in het artikel op de site www.karelgeenen.nl
  • Oplevering
    • Bij de oplevering van de mediauiting is er rekening gehouden met:
      • goede benamingen van de digitale structuur
      • goede benamingen van de digitale files
      • alle niet gebruikte files zijn verwijderd
    • De website is getest op verschillende platforms en door verschillende mensen en naar aanleiding van de feedback verbeterd.

 

Deadline: 24 april

Naar boven


Presentatie en oplevering

Je presenteert het eindproduct aan de jouw goede doel. Hiervoor houd je een voorpresentatie voor de groep en/of de projectbegeleider. Bij deze presentatie wordt alleen het eindproduct beoordeeld.

Na de presentatie verwerk je de feedback en zorg je voor de definitieve oplevering.

Producten:

voorbereiding presentatie (draaiboek)

  • presentatie

Beoordelingscriteria

  • De presentatie is aantoonbaar voorbereid
  • De presentatie is afgestemd op de opdrachtgever
  • Taalgebruik is goed

 

Verloop en afsluiting campagne

Na afloop van het project start de campagne. Je houdt de resultaten van de campagne bij. Iedere week hang je de resultaten uit Googleanalytics op in de gang.

De campagne sluit 24 juni. We kijken dan welke campagne het meest succesvol is:

  • doelstelling is behaald
  • de meeste keren gedeeld
  • de meeste deelnemers

Naar boven


 

Evaluatie

Tot slot ga je het project evalueren. Wat ging er goed, wat heb je er van geleerd en wat kan beter.

Producten:

  • evaluatieverslag

Beoordelingscriteria

  • je hebt een goed inzicht in je eigen kunnen:
    • je hebt nieuwe kennis toegepast in de productie
    • je urenverantwoording is controleerbaar
    • je hebt een goede inbreng in gesprekken (o.a. met de projectbegeleider)
    • je geeft en ontvangt op een goede manier feedback
    • je laat de werkruimte netjes achter
    • je gebruikt de juiste gereedschappen op de juiste manier
    • je gaat zorgvuldig om met eigen werk
    • je komt je afspraken na
    • je communiceert zakelijk en duidelijk met de opdrachtgever
    • je aandeel in het project is in verhouding
  • Nederlands
  • gebruik van Word

 

 

Naar boven