Briefing project: Productcampagne
 
 

 

Inleiding

Bij Communication & Design gaat het erom dat je beroepsmatig voor opdrachtgevers en gebruikers toegepaste communicatie mogelijk maakt. Het gaat ook om de manier waarop mensen media gebruiken om te communiceren.

Je bent aan de ene kant erg technisch bezig, maar tegelijkertijd leer je ook de communicatieve kant van het vak te beheersen: wat wil je doelgroep en hoe spring je daar met je creativiteit op in?

Vraag je je ook af hoe gebruikers met nieuwe vormen van interactie communiceren en welke invloed interactiviteit heeft op de vormgeving?

Je kunt enerzijds technische, praktische en anderzijds communicatieve vakken verwachten, zoals marketing en visuele communicatie. Voor een goede binding tussen theorie en praktijk maak je ook kennis met theorieën over interactie en ontwerpen.

 

 

De opdracht

Bedenk een mediacampage voor het op de markt zetten van [product]

[omschrijving product]

Naar boven

 


 Doelstellingen

  1. Ervaren wat de richting design for communication inhoud.
  2. Oefenen met het opzetten van onderzoek:
    1. onderzoek naar product
    2. onderzoek naar doelgroep
    3. onderzoek naar de markt
  3. Leren hoe je de conclusies van het onderzoek omzet in een media-advies.
  4. Het ontwerpen van een campagne

 

Naar boven

 

 Trainingen

Om dit project goed te kunnen afronden heb je volgende kennis nodig:

Naar boven

 
 

 Kerntaken en werkprocessen

Je werkt aan de volgende kerntaken en werkprocessen:

Je wordt hierbij beoordeeld op de volgende competenties

A. Beslissen en activiteiten initiëren
E. Samenwerken en overleggen
I. Presenteren
H. Overtuigen en beïnvloeden
K. Vakkundigheid toepassen
L. Materialen en middelen inzetten
N. Onderzoeken
M. Analyseren
O. Creëren en innoveren
Q. Plannen en organiseren
R. Op de behoefte en verwachtingen van de klant richten
S. Kwaliteit leveren
T. Instructies en procedures volgen
W. Gedrevenheid en ambities tonen

Naar boven

 

 Producten en beoordelingscriteria

werkproces producten beoordelingscriteria
1.1 Beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever
  • debriefing
  • onderzoek
  • persona
  • marketingplan
  • Uit de debriefing blijkt dat je de opdracht hebt begrepen
  • De debriefing is volledig
  • De debriefing is in foutloos Nederlands uitgewerkt
  • Je hebt de juiste ondersvragen gesteld
  • Je hebt verschillende bronnen geraadpleegd
  • Je hebt 2 mensen uit de doelgroep geinterviewd
  • Je hebt het interview goed voorbereid.
  • Uit het onderzoeksverslag blijkt dat je een goed beeld hebt van het product, de doelgroep en de markt (concurrentie)
  • De persona geeft een goed beeld van de doelgroep
  • In het marketingplan is rekening gehouden met de conclusies uit het onderzoek
  • Het marketingplan is volledig
1.2 Plan van aanpak
  • Planning
  • De planning is uitvoerbaar en realistisch
  • Nederlands
1.4 Maakt ontwerp
  • ontwerp van verschillende gekozen media-uitingen
  • Er zijn verschillende visuele uitwerkingen van de verschillende media-uitingen geschetst.
  • Alle ontwerpen vormen een geheel.
  • Het visuele ontwerp straalt kwaliteit uit.
  • Al het voorbeeldmateriaal heeft een passende uitstraling. Denk hierbij aan schrijfstijl lengte van de tekst, soort fotografie etc.
  • Het ontwerpen zijn getest en verbeterd aan de hand van de gegeven feedback.
1.5 Presenteert het ontwerp
  • schriftelijke voorbereiding
  • presentatiemiddelen
  • De presentatie is overtuigend. De gebruikte argumenten geven blijk van vakkennis en zijn gebaseerd het onderzoek en de gebruikerstesten.
2.1 Bereid realisatie voor
  • content
    • fotografie
    • teksten
  • Visuals zijn rechtenvrij
  • Taalgebruik is aangepast aan product en doelgroep
2.3 Maakt de media-uiting
  • afhankelijk van gekozen media
  • prototype web/ app/ sociale media:
    • De website is in html/css gemaakt
    • Alle interactie is gesimuleerd
    • De website is vindbaar (seo)
  • print
    • alles is op het juiste formaat uitgewerkt
    • drukklaar
2.4 Levert een mediauiting op
  • afhankelijk van gekozen media
  • De prototype(s) staat online.
  • Er zijn twee gebruikerstesten uitgevoerd met de doelgroep
  • printuitingen zijn geprint
2.5 Houdt archief bij
  • schermafbeeldingen
  • De files zijn in de juiste software en juiste versie bewaard met de juiste compressietechniek.
  • Alle projectonderdelen zijn terug te vinden in je container.

 

 

Naar boven

 

Stappenplan

Briefing/ Debriefing


De briefing is dan een gesprek met de opdrachtgever waarin jij duidelijk moet krijgen wat de opdrachtgever verwacht. Jij bent verantwoordelijk dat je alle gegevens uit dit gesprek haalt, die je nodig hebt voor een geslaagd project met een tevreden klant. Je moet dit gesprek dus goed voorbereiden. Je kunt hiervoor de vragenlijst uit de projectmap gebruiken. Zorg dat je antwoord krijgt op al je vragen!!!!

Na de briefing begin je meteen met het schrijven van een debriefing en het maken van een plan van aanpak. De debriefing richt je aan de opdrachtgever. Zorg dat je alle afspraken duidelijk vastlegt. Denk hierbij aan:

Kijk naar de training Briefing/ Debriefing voor de juiste inhoud.

In planning neem je alle tussenproducten op van de verschillende stappen. Een planning is voor intern gebruik.

 

Producten

 

Naar boven

 briefinf
 

Onderzoek

Een goed onderzoek is de basis van het project. Je begint met het stellen van onderzoeksvragen. Wat moet je weten voordat je het product op de markt kunt zetten?

Wat moet je weten over:

Het antwoord op deze vragen ga je eerst zoeken op internet en/of in boeken/ tijdschriften.

Hierna ga je twee vertegenwoordigers van de doelgroep van de interviewen. De interview bereid je goed voor door de juiste vragen te bedenken.

Hierna trek je conclusies uit het onderzoek.

De resultaten van het hele onderzoek verwerk je in een marketingplan. Van de doelgroep maak je een persona.

Inhoud marketingplan:

Producten:

Naar boven

 

Ontwerp

Wanneer het marketing plan is goedgekeurd, ga je ontwerpen maken van alle media-uitingen die je hebt gekozen.

Hoe de ontwerpen er uit zien, is afhankelijk van de gekozen media. Je begint in ieder geval met het maken van (veel) ruwe schetsen met verschillende voorstellen.

Je moet aan de ontwerpen zien, hoe het eindproduct er uit gaat zien. Dit betekent dat je van een app of website alle pagina's moet ontwerpen. Denk er ook aan hoe het op mobile of tablet wordt weergegeven. Wil je een reclamespot voor tv maken, dan teken je een storyboard.

De beste twee voorstellen voor elke media werk je digitaal uit.

Deze twee voorstellen bespreek je met de twee vertegenwoordigers van je doelgroep. Naar aanleiding van de gekregen feedback, maak je een definitief ontwerp.

Het definitieve ontwerp presenteer je aan de groep en de projectleider. Hierbij worden alle producten (dus ook de ruwe schetsen) gepresenteerd.

Producten:

 

Naar boven


 

 

 

Realisatie

Wanneer je ontwerp is goedgekeurd, ga je de producten uitwerken. Wat je moet doen is weer afhankelijk van je plan.

Je begint met de voorbereiding. Je verzamelt/maakt leuke visuals en werkt de teksten uit.

Hierna bouw je een compleet prototype van de online-communicatie in html5 en css. In het prototype zijn alle pagina's uitgewerkt: alle functies, visuals en teksten. Het prototype in aanklikbaar.

Je plaats het product online.

Al het drukwerk is op ware grootte geprint.

De eindproducten bespreek je weer met je testpersonen. Bereidt deze gebruikerstest goed voor.Je verwerkt de gekregen feedback weervoor de definitieve oplevering.

Producten

 

Naar boven

 

 

Evaluatie

Tot slot ga je het project evalueren. Wat ging er goed, wat heb je er van geleerd en wat kan beter. Ook beschrijf je in eigen woorden wat volgens jou de richting design and communication inhoudt.

Producten:

(naar boven)