Inleiding

Je hebt al geleerd dat bij het ontwerpen van een interactief product de eerste regel is dat de gebruiker centraal moet staan. De ervaring van de gebruikers bepaalt of het product gezien en gebruikt wordt.

Maar hoe kom je er achter wie de gebruikers zijn? Wat moet je weten over de gebruikers? Hoe pas je de kennis over de gebruiker toe bij het ontwerp?

Allemaal vragen waar deze les een antwoord op probeert te geven.

De lessen doelgroeponderzoek, userstories en cardsorting kun je plaatsen op de laag User needs. Wanneer je gaat inventariseren, dan ben je bezig op de laag Content requirements.

 

Hoe is de training opgebouwd?

De volgende onderwerpen worden besproken:

    1. Doelgroeponderzoek en persona
    2. Userstories
    3. Inventarisatie
    4. card sorting

In de les staan verschillende oefeningen. Met deze oefeningen kun je kijken of je de lesstof hebt begrepen.

 

Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?

Aan het eind van de training moet je één van de eindopdrachten inleveren.

De beoordelingscriteria vind je bij de opdracht.

Waar kun je nog meer informatie vinden over het onderwerp van deze training?

In deze lessen kan niet alles behandeld worden. Je kunt meer informatie vinden:

Websites: Boeken:
  • Website Usability, Ward van der Putten
  • Handboek website usability, Peter Kassenaar

(naar boven)