In deze periode werk je de website met webwinkeltje met producten van het merk ACME. Je werkt in tweetallen. Je gebruikt hier voor je technische kennis op het gebied van HTML/CSS, JavaScrript en PHP.
Acme is een naam die in het Engelse taalgebied wordt gebruikt voor een Fictief rechtspersoon of bedrijf, wanneer men zo'n naam nodig heeft in een voorbeeldgeval. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij juridische kwesties. De naam wordt vergelijkbaar als de fictieve persoonsnaam John Doe gebruikt.
Toen de yellow pages (de Amerikaanse versie van de gouden gids) in Amerika voor het eerst werd uitgegeven, wilden veel bedrijven vooraan in het boek staan. Velen veranderden daarvoor hun naam in Acme (met eventueel de soort dienst die werd uitgevoerd door het bedrijf erachter), aangezien dat vaak op de eerste pagina's van het boek kwam te staan. Er veranderden echter zoveel bedrijven hun naam in Acme, dat het uiteindelijk niet meer serieus werd genomen en men het als een soort grap begon te beschouwen.

Het woord is in algemene kring bekend geworden door de Looney Tunes-tekenfilms van Warner Bros. Pictures|Warner Brothers, in het bijzonder Road Runner en Wile E. Coyote|, maar wordt ook soms in speelfilms van Warner gebruikt.
In deze filmpjes is Acme een fictief bedrijf. Om niet in problemen te komen met het Amerikaanse merkenrecht was het voor het maken van deze Looney Tunes-filmpjes noodzakelijk fictieve bedrijfsnamen te gebruiken voor alle producten die de personages gebruiken. Maar in plaats van voor elk product weer een nieuwe naam te moeten verzinnen, besloten de producers een firma te introduceren die blijkbaar alles produceert wat men maar in de verhalen nodig heeft. Van alledaagse dingen als kleding en tandpasta tot minder gangbare zaken als zakraketten en laserkanonnen, er is niets dat ACME Corporation niet fabriceert. De naam ACME werd bedacht zonder specifieke betekenis. Pas later legde men het woord uit als een backroniem voor A (of American) Company that Manufactures Everything: een (of Amerikaans) bedrijf dat alles vervaardigt.
Voor het domein ACME.nl ga je een website bouwen. Deze website bevat een webwinkel waar minimaal 12 producten uit het assortiment van ACME verkocht worden.
Een voorbeeld van een dergelijke website vind je op: http://greatsbrand.com
De website opent met een overzicht van alle producten. Per producten kan je vervolgens extra informatie ophalen. De website heeft de volgende items:
· Productenpagina (Beelden + namen van de producten)
o Productdetail
· Over ACME
· Winkelwagen
· Bestelformulier met inlogsysteem bestaande klant
· Leveringsvoorwaarden
· Veel gestelde vragen
· Contactformulier
Naast de website bouw je een landingpage voor 1 product uit de catalogus. Deze pagina is een alternatief voor de homepage en bedoeld om vanuit een advertentie of zoekactie de bezoeker in de sfeer te brengen van dit enkele product.
De hoofdnavigatie mag op deze pagina zijn verborgen of aangepast. Gebruik het volledige browserscherm om de sfeer van het product op de bezoeker over te laten komen.
Voorbeeld:
Voordat je start met het realiseren van de website, maak je een functioneel ontwerp. In dit ontwerp leg je vast hoe de website gaat werken, welke informatie waar te vinden is en hoe pagina’s aan elkaar zijn gekoppeld.
Het functioneel ontwerp bestaat uit wireframes, flowchart (sitemap)
Dit product is een ‘deliverable’ voor de opdrachtgever. Je werkt dit dus netjes uit met inhoudsopgave, paginanummering etc.
Als het functioneel ontwerp gereed is, leg je de functionaliteit van de website vast in een html-css grid. Kies bijvoorbeeld www.960.gs
Voor dit project schrijf je alle teksten zelf. Je maakt geen gebruik van ‘lorem ipsum’ of andere dummy-tekst.
Ieder bedenkt zelf 3 van de 12 producten. De afbeeldingen werk je zelf uit in Photoshop of Illustrator. Ook de naam, beschrijving en de specificaties bedenk je zelf. Voor de overige producten mag je kiezen uit de producten van jouw klasgenoten. Wij verzamelen alle ACME producten zodat je producten van anderen kan kiezen.
Maak van jouw producten twee formaten afbeeldingen: een tumbnail en een grote afbeelding.
Voor dit project maak je zelf het visuele ontwerp. Hieruit de volgende producten:
De HTML/CSS zijn valide en de HTML heeft de juiste semantiek (http://nl.wikibooks.org/wiki/HTML/Semantiek). Ter verbetering van de gebruikerservaring gebruik je Javascript / CSS-transities. Maak bijvoorbeeld gebruik van Javascript en of CSS om de navigatie en/of header te laten verschijnen of verdwijnen, zoals bijverbeeld het menu op: http://greatsbrand.com/ en http://fortrabbit.com/. Maak zelf een keuze hiervoor bij de website en/of de landing page.
De productdetails verschijnen in een ‘lightbox’, waarbij de onderliggende pagina niet hoeft te herladen.
De winkelwagen, het bestelformulier/betalingssysteem en het contactformulier mogen als prototype aangeleverd worden. We verwachten geen werkend betalingssysteem. Wel alle stappen en handelingen van de gebruikers ten aanzien van de winkelwagen, het bestelformulier/betalingssysteem en het contactformulier. Vergeet de interactie/feedback naar de klant niet. Feedback kan zijn: Uw bestelling is in behandeling. Het product is tijdelijk uitverkocht. Uw e-mail is verstuurd. etc
De website leveren je op je eigen ma-cloud host. Schrijf een stappenplan voor de implementatie op deze of een willekeurige andere webhost.
De website en landingpage zijn eenvoudig te benaderen vanaf de root-map van jouw ma-cloud host.
Beschrijving implementatieplan: Titel website, specificaties / versies html css php gebruikte frameworks, databases beschrijving (van de) mappenstructuur.
Als je de website hebt afgerond, laat je deze testen door iemand die niet bij jou in de klas zit. Vraag dit aan een vriend of familielid.
Je maakt hiervoor een testplan. Hierin staat staat exact beschreven hoe de website getest moet op de juiste functionaliteit. Je maakt hiervoor een stappenplan.
Het resultaat van de test leg je vast in een testrapport. Na de test verbeter je de website waar nodig.
Met de datum wordt bedoeld: Volledig af en ingeleverd op vrijdag.
Week 2 (vr 13//2): onderzoeksverslag (team)
Week 3 (vr 20/2): 3 producten verzinnen (individueel): naam, beschrijving, thumbnail, afbeelding
Week 4 (vr 6/3): Producten verder ontwerpen. Producten visueel online en link gedeeld met klas (individueel).
Week 5 (vr 13/3): Functioneel ontwerp klaar en werken aan front-end (team).
Week 6 (vr 20/3): Werken aan front-end. Visueel ontwerp en grid klaar (team).
Week 7 (vr 27/3): Prototype online (team).
Week 8 (vr 3/4): Realiseren met backend (team)
Week 9 (vr 10/4 ): Afronden realisatie en opleveren, implementatie +plan + test. Webwinkel online (team)
Eindweek: presentatie.
Werkproces 1.3 Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp
Functioneel ontwerp | |
Wireframes | |
Flowchart | |
Voorblad, titel, datum, versie, inhoudsopgave, paginanummers |
Werkproces 2.3 Realiseert een (cross)media uiting en/of systeem
Prototype front-end |
|
Structuur volgens het functioneel ontwerp |
|
Visueel ontwerp is gerealiseerd |
|
Alle stappen feedback/interactie met back-end zijn in prototype zichtbaar |
Website | |
Structuur volgens het functioneel ontwerp | |
HTML / CSS zijn valide | |
HTML is semantisch | |
Lightbox | |
Toegepast grid | |
PHP elementen zijn toegevoegd |
Landing page | |
Linkt door naar de website | |
Toont een enkel product | |
Maak gebruik van het volledige browser scherm |
Werkproces 2.5 Test het ontwikkelde product
Test | |
Testplan | |
Testrapport |
Werkproces 3.1 Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan
Implementatie(plan) | |
Implementatieplan | |
Geimplementeerde website (op ma-cloud) |
Extra: Ontwerpt de media-uiting
Beeldelementen | |
Drie zelf ontworpen producten | |
Sfeerelementen | |
Kleurenschema | |
Koppen in afwijken lettertypes |
Hieronder vind je de beschrijving van de werkprocessen en bijbehorende prestatie-indicatoren. Deze komen rechtstreeks uit het kwalificatiedossier (http://prod.pub.kwalificatiesmbo.nl/DossierDetails.aspx ) Deze indicatoren beschrijven het gewenste niveau aan het einde van jouw opleiding. De docent zal deze voor de huidige fase in jouw opleiding interpreteren op het juiste niveau.
Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp
Realiseert een (cross)media uiting en/of systeem
Test het ontwikkelde product
Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan