De opdracht

In dit project werk je voor een opdrachtgever. Dit betekent dat het product dat je maakt, ook echt gebruikt gaat worden en online komt te staan.

Je vindt in deze briefing geen detail-informatie over het product. Hiervoor krijg je een aparte briefing van de opdrachtgever.

 


Inspiratie

Om je een beetje voor te bereiden op de opdracht, de volgende tekst en voorbeelden:

Kenmerkend voor moderne websites en apps is de integratie van foto, (interactieve) video en geluid. Dit heeft verschillende oorzaken. Door de nieuwe breedbandverbindingen is de downloadsnelheid vele malen hoger geworden. Wanneer het nieuwe mobile netwerk (g4) steeds meer in gebruik genomen wordt, is de downloadsnelheid ook bij mobile devices geen belemmering meer.

Een andere reden is de ontwikkeling van HTML5 en CSS3. Voor HTML5 werden bijvoorbeeld alle video's op een website weergegeven met behulp van de Adobe Flash plugin. Dit werkte uitstekend, maar er zijn een aantal praktische redenen om de video-tag te gebruiken:

  • Flash wordt niet ondersteund op iOS, het populaire mobiele platform van Apple. HTML5 is de enige manier om webvideo af te spelen op de iPad/iPhone.
  • Het invoegen van een HTML5 video is makkelijk. De video-tag is kort en bondig en ontwikkelaars kunnen hun bestaande CSS- en JavaScript-vaardigheden gebruiken.
  • Toegankelijkheid, zowel voor (gehandicapte) personen als (exotische) apparaten.
  • Vindbaardheid, bijvoorbeeld vinden via zoekmachines of archieven.
  • Stabieler en veiliger, omdat de plugin-"laag" verdwijnt.
  • Betere prestatie, zowel aan de browser (CPU/GPU) als aan de netwerk (TCP/HTTP) kant.

Canvas in HTML5 biedt gigantisch veel creatieve mogelijkheden op het gebied van gelaagd en interactief animeren met video, tekst, afbeeldingen, geluid etc. Vooral nu de meeste browsers en bijna alle mobiele apparaten, tablets en phones, het canvas-element ondersteunen. In Canvas kun je tekenen, animeren, afbeeldingen, video en geluid afspelen en interacties toepassen met behulp van JavaScript waardoor Canvas bij uitstek geschikt is om spelletjes mee te maken.

Om je een beeld te geven, hieronder een aantal voorbeelden:

canel Storytelling met paralax- schoon drinkwater
moma Storytelling Moma
video2 Storytelling New Orleans met video en fotografie
Website met 500 experimenten met html-canvas gemaakt voor de browser Chrome.

Kijk regelmatig naar de site www.thefwa.com om inspiratie op te doen.

Naar boven


Praktische informatie

Er wordt gewerkt in een pitch. Dit wil zeggen dat de opdracht uitgevoerd wordt door studenten die met elkaar concurreren. De opdrachtgever kiest dan het beste product. In dit project werken studenten van de opleiding Mediadevelopment en de opleiding Interactief vormgeven samen. Je werkt in een groep van 3 of 4 studenten.

Waarop je wordt beoordeeld, staat beschreven in de aftekenlijsten voor IV en MD. Deze aftekenlijsten worden gebruikt voor jouw individuele beoordeling van het project. Omdat je in een groep werkt, zul je niet alles kunnen aftekenen. Dit is afhankelijk van de taakverdeling. Probeer wel zo veel mogelijk je kennis van de verschillende onderdelen van deze lijst te bewijzen.

De interactief vormgevers worden beoordeeld door Leontine (IV2A) en Lisette (IV2B). De mediadevelopers worden beoordeeld door Ingrid en Rosmerta. Bij alle andere andere begeleidende docenten kun je terecht voor advies en feedback. Maak hier gebruik van!

Je moet vanaf het begin de tijd bijhouden die je aan het project besteedt en de werkzaamheden die jij verricht. Dit doe je in een eigen tijdschrijfformulier.

Deze tijdschrijfformulieren bevat minstens 4 kolommen. (zie voorbeeld)

datum uren werkzaamheden resultaat
5 april 13.00 uur tot 16.30 uur technisch onderzoek technisch onderzoek afgesloten

Het tijdschrijfformulier heb je elke projectbespreking bij je.

 

Kerntaken en werkprocessen

In dit project werken de IV'ers aan de volgende kerntaken:

      kerntaak

    werkzaamheden/ werkproces

    1

    Ontwerpt media-uiting

    1. Beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever
    2. Maakt concept
    3. Maakt ontwerp
    4. Presenteert het ontwerp
    2 Realiseert media-uiting
    1. Bereid realisatie voor
    2. Maakt de media-uiting
    3. Levert een mediauiting op
    4. Houdt archief bij

 

 

De md'ers werken aan de volgende kerntaken:

  kerntaak werkzaamheden
1 Ontwerpen van de applicatie, (cross)media-uiting
  • technisch ontwerp
  • gebruikerstesten
  • presentatie het ontwerp
2 Realiseren van de applicatie, (cross)media-uiting
  • bouwen applicaties
  • testen
3 Implementeren van de applicatie of (cross)media-uiting
  • oplevering
  • testen

 


 

Doelstelling van het project

De belangrijkste doelstelling van dit project is het leren ingaan op de behoefte en wensen van een opdrachtgever over het product. Het project is pas afgesloten als alle producten online staan en wanneer de opdrachtgever tevreden is. Je moet aantonen dat je goed om kunt gaan met de feedback die je van de opdrachtgever krijgt.

De tweede doelstelling is dat je leert dat je door de samenwerking tussen interactiefvormgevers en mediadevelopers tot een beter resultaat kunt komen. Ieder heeft een eigen rol, maar je werkt wel in alle fases van het project samen. Heb waardering voor elkaars kunnen en leer van elkaar!!

Naar boven


Werkwijze

Tot nu toe hebben jullie voornamelijk gewerkt volgens de watervalmethode.

Dat wil zeggen dat je werkt per ontwikkelfase. Je ontwerpt eerst het hele product, dan bouw je het hele product, enz.

In dit project werk je met scrum.

Scrum is een werkwijze waarbij je begint met het maken van userstories.

websites over schrum:

0-sprint

In de 0-sprint bereid je het project voor. Deze sprint bereid je het project voor. Je zorgt ervoor dat alle benodigde middelen er zijn, je doet onderzoek en maakt een persona. Hierna maak je de userstories. Hiermee is een redelijk precieze omschrijving van de doelstelling van het project gemaakt. In Scrum heet dit de product backlog.

Verder ontwikkel je een visueel concept en een basis-layout.

Het resultaat van de 0-sprint bespreek je met de opdrachtgever.

 

Vervolgsprints

Per sprint werk je een of meerdere userstories uit. Dit betekent dat de gebruiker het doel van de userstorie kan bereiken. Er staat aan het eind van de sprint een (deel)product online. Zorg er voor dat een sprint nooit langer duurt dan 1 week.

Je begint de week met een Sprint planning meeting en je begint de gezamelijke projecturen met een "daily standup meeting"

Je sluit de sprint af met een Sprint Review. Zorg dat bij de planning meeting of de review een projectbegeleider aanwezig is.

Tips voor het scrummen:

  • Maak goede afspraken over de verschillende rollen en taken. Je kunt bepaalde rollen per sprint toewijzen.
  • Zorg dat een sprint ongeveer 1 week duurt
  • Gebruik een scrumboard of Trello
  • Bespreek het resultaat van elke sprint met de opdrachtgever

 


Aftekenlijst IV

Gebruik deze lijst om te controleren of je alle (deel)producten hebt ingeleverd en dat zij aan de juiste criteria voldoen.

werkproces producten in container beoordelingscriteria
1.1 Beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever
  • debriefing
  • onderzoek naar product en concurrentie
  • onderzoek naar doelgroep (persona)
  • Uit de debriefing blijkt dat je de opdracht hebt begrepen
  • De debriefing is volledig
  • Alles is in foutloos Nederlands uitgewerkt
  • Het onderzoek is een goede basis voor het project
  • De persona geeft een goed beeld van de doelgroe
1.3 Maakt concept
  • functioneel concept:
    • userstories
    • inventarisatie
    • (foto's van) gebruikerstest (cardsorting)
  • visueel concept:
    • mindmap
    • moodboard
    • basislay-out:
      • vormgeving verschillende functies (menu, typografie, visuals, logo, enz.)
  • interactie concept:
    • activiteitendiagrammen
  • De opzet van het functioneel concept is gebaseerd op de userstories en de conclusies uit de gebruikerstest
  • Netjes uitgewerkte mindmap met voldoende associaties
  • Het visueel concept is duidelijk omschreven en gebaseerd op conclusies uit het onderzoek en de mindmap
  • Het moodboard geeft een duidelijk beeld van waar je naar toe wilt met de creatie
  • Er zijn minstens 10 ruwe schetsen waarop de uitgewerkte voorstellen van de basislay-out zijn gebaseerd
  • het bestelsysteem is uitgewerkt in een activiteitendiagram

 

1.4 Maakt ontwerp
  • functioneel ontwerp:
    • flowchart
    • wireframes
  • visueel ontwerp
    • digitale uitwerking van alle functies
    • voorbeeld pagina's
  • interactie ontwerp:
    • storyboard
  • totaal:
    • aanklikbaar prototype
  • Alle gewenste functionaliteit zijn terug te vinden in de wireframes
  • De bestelprocedure is uitgewerkt in een storyboard
  • Logisch gebruik van de homepagina
  • Het functioneel ontwerp vormt de basis van het creatieve ontwerp (zijn niet totaal verschillend)
  • Het visuele ontwerp straalt kwaliteit uit.
  • Goede leesbaarheid en contrast.
  • Al het voorbeeldmateriaal (tekst, beeld en video) heeft een passende uitstraling. Denk hierbij aan schrijfstijl lengte van de tekst, soort fotografie etc.
  • Geen lorem ipsum teksten, maar voorbeeldteksten uit andere webshops of zelf geschreven teksten.
  • Prototype (visueel en funcioneel) geeft het eindproduct weer.
  • Het prototype is gemaakt in html5 en gevalideerd.
  • Het prototype is getest en verbeterd aan de hand van de gegeven feedback.
1.5 Presenteert het ontwerp
  • schriftelijke voorbereiding
  • presentatiemiddelen
  • De presentatie is overtuigend. De gebruikte argumenten geven blijk van vakkennis en zijn gebaseerd op het concept, het onderzoek en de gebruikerstesten.
2.1 Bereid realisatie voor
  • content
    • fotografie
    • teksten
  • Visuals passen bij concept en zijn rechtenvrij
  • Taalgebruik is aangepast aan product en doelgroep
2.3 Maakt de media-uiting
  • website
  • De webssite is vindbaar (seo)
  • De website is resonsponsief
2.4 Levert een mediauiting op
  • online resultaten userstories
  • bevestiging opdrachtgever
  • De website staat online.
  • Alle resultaten van alle sprints zijn getest
2.5 Houdt archief bij
  • schermafbeeldingen
  • De files zijn in de juiste software en juiste versie bewaard met de juiste compressietechniek.
  • Alle projectonderdelen zijn terug te vinden in je container.

 

Naar boven


 

Aftekenlijst MD


Kerntaak 1: Ontwerpen van de applicatie, (cross)media-uiting
werkprocessen / competenties criteria producten in portfolio beoordeling
1.1 Stelt de vraag en/of informatiebehoefte vast
  • Analyseren
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Op de behoeften en verwachtingen van de 'klant' richten
  • Formuleren en rapporteren

 

 

 

  • Je hebt vragen aan de opdrachtgever gesteld die getuigen van vaktechnisch inzicht.
  • Je hebt vervolgens de technische mogelijkheden hiervoor vastgesteld.
  • Je hebt een advies schriftelijk vastgelegd dat volledig is en in correct Nederlands is geschreven.

Schriftelijk advies

 
  • Je hebt onderzoek gedaan naar de opdrachtgever en het gewenste het product

Onderzoek

 

1.2 Maakt een plan van aanpak

  • Formuleren en rapporteren
  • Plannen en organiseren
  • Samenwerken en overleggen

 

  • Je hebt een plan van aanpak geschreven, waarin de eerder opgestelde opdracht en de eerder gemaakte afspraken volledig, correct en overzichtelijk zijn weergegeven.
  • Je hebt een globale planning gemaakt met daarin de verschillende onderdelen en fases van de technische realisatie.

Plan van aanpak

 
  • Je hebt aan de hand van userstories bepaald welke deeltaken moesten worden uitgevoerd.
  • Je hebt de deeltaken verdeeld onder de teamleden en in de tijd.
  • Je hebt tijdens het proces regelmatig overlegt met het betrokken team
  • Userstories
  • Planboard (met taken)
 

1.3 Levert een bijdrage aan een functioneel ontwerp

  • Omgaan met verandering en aanpassen
  • Samenwerken en overleggen
  • Formuleren en rapporteren
  • Creëren en innoveren
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Presenteren

 

  • Je hebt de specificaties van je bijdrage gedocumenteerd.

Specificaties en processtappen benoemd bij de user stories of use cases

 
  • Je hebt op basis van vaktechnisch inzicht en de beschikbare gegevens een onderbouwde bijdrage aan het functionele ontwerp geleverd.

Prototype (POC, proof of concept)

 
  • Je hebt overlegd met het team en meegedacht bij het maken van keuzes in het functioneel ontwerp.
  • Je hebt tijdens de presentatie jouw bijdrage en de gemaakte keuzes toegelicht.

Prototype-presentatie


 
1.4 Maakt een technisch ontwerp
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Formuleren en rapporteren
  • Samenwerken en overleggen
  • Presenteren
  • Leren

 

  • Je hebt de technische (on)mogelijkheden bepaald en de specificaties opgesteld voor de wijze van aanlevering van materiaal.

Systeemeisen voor opdrachtgever

 
  • Je hebt op basis van het plan van aanpak en het functionele ontwerp een eerste versie van het technische ontwerp gemaakt.
  • Je hebt de specificaties van het technisch ontwerp gedocumenteerd en deze rapportage met het team overlegd.
  • Je hebt je werkzaamheden en resultaten regelmatig afgestemd met de projectleider en het team.

Activity diagrams en ERD(s)

 
1.5 Richt de ontwikkelomgeving in
  • Formuleren en rapporteren
  • Materialen en middelen inzetten
  • Plannen en organiseren
  • Kwaliteit leveren

 

  • Je hebt de inrichting van de ontwikkelomgeving gedocumenteerd.

Verantwoording ontwikkelomgeving

 
  • Je hebt de juiste materialen en middelen gekozen, zoals software en hardware, om een ontwikkelomgeving in te kunnen richten.
  • Je hebt de ontwikkelomgeving aan laten sluiten bij de uitgangspunten van het technisch ontwerp.

Lijst van gebruikte pakketten / software

 
Kerntaak 2: Realiseren van de applicatie, (cross)media-uiting
2.1 Legt een gegevensverzameling aan
  • Samenwerken en overleggen
  • Formuleren en rapporteren
  • Op de behoeften en verwachtingen van de ‘klant’ richten

 

  • Je hebt er proactief voor gezorgd dat het team goed geïnformeerd is over de manier waarop zij met gegevensverzamelingen/ databases kunnen werken en welke procedures ze in acht moeten nemen als het gaat om het aanleveren van gegevens.

Aanleverspecificaties

 
  • Je hebt in kaart gebracht welke gegevens op welke manier gepresenteerd moeten worden, zodat de weergave overeenstemt met de verwachtingen van de projectleider/ het team.
  • Je hebt voor een actuele en complete documentatie van de gegevensverzameling/ database gezorgd.
  • Je hebt je erop gericht zoveel mogelijk aan de verwachtingen te voldoen en je hebt dit vertaald naar goed functionerende gegevensverzamelingen/databases.
  • Database
  • ERD
  • Mappenstructuur
 
2.3 Realiseert een (cross)mediauiting en/of systeem
  • Materialen en middelen inzetten
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Met druk en tegenslag omgaan
  • Kwaliteit leveren

 

  • Je hebt de juiste materialen en middelen (vaak software(tools)) gekozen en deze effectief gebruikt opdat de gerealiseerde media-uiting en/of -systeem aan de gestelde eisen voldoet.

Verantwoording gebruikte software

 
  • Je hebt op basis van vaktechnisch inzicht de keuze gemaakt voor een programmeertaal of programmeertalen voor het bouwen van het systeem.
  • Je hebt de volledige code voor het systeem geprogrammeerd op basis van het functioneel en technisch ontwerp.
  • Je hebt een keuze voor het databasesysteem gemaakt.
  • Je hebt een dynamische koppeling naar de database gerealiseerd, zodat er een goed functionerend database gestuurd systeem is.
  • broncode, benaderbaar vanuit een (versie) beheersysteem
  • werkende applicatie

 

 
  • Je bent constructief te werk blijven gaan bij tegenslag en je bent in staat om de planning dusdanig aan te passen dat overschrijding van de deadline voorkomen of beperkt werd.

Versielog, minimaal per dag

 
  • Je hebt op een logische, systematische wijze een systeem gerealiseerd dat voldoet aan de gestelde eisen en verwachtingen en goed is afgestemd met het team.

Teamevaluatie

 
2.5 Test het ontwikkelde product
  • Formuleren en rapporteren
  • Materialen en middelen inzetten
  • Analyseren
  • Creëren en innoveren
  • Je hebt gedurende het testen van het systeem de documentatie nauwkeurig bijgehouden en waar nodig aangepast.

Verslag gebruikerstest

 
  • Je hebt gekozen voor en gebruik gemaakt van de juiste materialen en middelen om doeltreffend en doelmatig de werking en functionaliteit van het gerealiseerde systeem te testen.

Actief ingezet bug tracking system

 
  • Je hebt relevante gegevens verzameld bij het testen van het systeem en je hebt deze getoetst op juistheid en betrouwbaarheid.
  • foto's gebruikerstest
  • verslag gebruikerstest
 
  • Je hebt tijdens het testen kritisch en op juiste wijze beoordeeld of er naar aanleiding van de testresultaten mogelijke aanpassingen of veranderingen doorgevoerd moesten worden.

Verbetervoorstellen

 
2.6: Optimaliseert de (cross)media-uiting
  • Creëren en innoveren
  • Samenwerken en overleggen
  • Formuleren en rapporteren

 

  • Je hebt het optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid, toegankelijkheid en/of zoekmachine-instellingen van het systeem op een creatieve manier benaderd.

Broncode, benaderbaar vanuit een (versie) beheersysteem

 
  • Je hebt uit jezelf er voor gezorgd dat het team tijdig is geïnformeerd over de optimalisatie van het systeem. Je hebt de werkzaamheden afgestemd en indien nodig anderen geraadpleegd.

Validatierapport

 
  • Je hebt nauwkeurig de optimalisatie beschreven of de daarvoor bestemde  documentatie bijgewerkt.

Aangepast technisch ontwerp

 

 
2.7: Bewaakt de voortgang en evalueert het project
  • Samenwerken en overleggen
  • Plannen en organiseren
  • Leren
  • Je hebt het projectverloop met het team overlegd en samen naar oplossingen gezocht.

Verslag overleg

 

 
  • Je hebt de voortgang in de gaten gehouden
  • Je hebt gedocumenteerd en de (tussen)producten op tijd opgeleverd.

Contactrapporten

 
  • Je hebt betrokkenen gevraagd om feedback op je bijdrage aan het project en je hebt de feedback en de resultaten van de evaluatie gebruikt om van te leren, zodat je prestaties verbeteren.

Feedback samenwerking

 
Kerntaak 3: Implementeren van de applicatie of (cross)media-uiting
3.1 Maakt of levert een bijdrage aan het implementatieplan
  • Formuleren en rapporteren
  • Analyseren
  • Plannen en organiseren
  • Presenteren

 

  • Je stelt een nauwkeurig stappenplan voor de implementatie op, waarin je aangeeft welke werkzaamheden er wanneer gedaan moeten worden en welke middelen nodig zijn.
  • Je schat de benodigde tijd voor de uit te voeren activiteiten in. 

Implementatieplan voor systeembeheerder

 


  • Je toetst alle beschikbare gegevens en informatie kritisch op juistheid, volledigheid, betrouwbaarheid en relevantie.
  • Je presenteert onderbouwd en met steekhoudende argumenten het stappenplan voor de implementatie, waarbij je genomen beslissingen verdedigt.
3.3: Implementeert een (cross)media-uiting en/of–systeem
  • Vakdeskundigheid toepassen
  • Formuleren en rapporteren

 

  • Je draagt bij het implementeren van het systeem je eigen expertise op een begrijpelijke wijze over aan betrokkenen. Je geeft advies, beantwoordt vragen en legt de werking en toepassing van het systeem duidelijk uit.
  • geïmplementeerd systeem
  • gebruikershandleiding

 

 
  • Je formuleert, rapporteert en documenteert nauwkeurig de resultaten van de implementatie, zodat alle resultaten op een juiste manier binnen de organisatie bewaard blijven.

Evaluatie van de implementatie

 
3.4: Evalueert een implementatie
  • Samenwerken en overleggen
  • Formuleren en rapporteren
  • Plannen en organiseren
  • Leren

 

  • Je maakt tijdens de evaluatie zaken bespreekbaar, je stimuleert betrokkenen hun mening en ervaring te delen, zodat de ervaringen tijdens implementatietraject achterhaald worden.

Gespreksverslag met opdrachtgever

 

 
  • Je gaat op zoek naar feedback over het implementatieproject, waarbij je kritisch eigen werkzaamheden evalueert, je gebruikt de feedback om je eigen effectiviteit te vergroten.

Feedback en evaluatie kerntaak 3

 

 

 naar boven