Inleiding

Door te kiezen voor de opleiding Interactief vormgeven heb je gekozen voor een beroep dat snel verandert. Je hebt zelf al veel veranderingen meegemaakt. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingen op gebied van smartphones en smart TV. Januari 2010 presenteerde Apple pas de eerste  iPad. Dat is nog maar 4 jaar geleden. In 2013 waren er al 5,6 miljoen tabletgebruikers en 8 miljoen smartphonegebruikers in Nederland. Google glass is volop in ontwikkeling, net als de zelfsturende auto.

Technology is changing!

google glass

Hoe gaat dit verder? Momenteel worden nieuwe toepassingen bedacht waar jij de komende jaren mee te maken krijgt. Zie bijvoorbeeld de volgende video:

Technology in 2019

De opdracht

In dit project ga je zelf een stap in de toekomst maken. De opdracht is om een nieuwe toepassing van interactie te bedenken. Een toepassing die nu nog niet bestaat. Een toepassing waarvan jij denkt dat het een meerwaarde heeft voor de mens in de toekomst.

Je hoeft het product niet maken. Je wordt dus niet beperkt door gebrek aan techniek. De enige beperking is misschien je eigen creativiteit. Je moet wel je idee presenteren in een presentatie die mensen overtuigt en enthousiast maakt. De presentatie werk je uit voor tablet.

De opdracht is individueel.

(naar boven)


Indeling project

Het project duurt 4 weken.

De eerste 2 weken ontwikkel je het idee. De laatste 2 weken werk je aan je presentatie.

(naar boven)


Trainingen

Om dit project goed te kunnen afronden heb je volgende kennis nodig:

Techniek

  • InDesign
  • of html5 met JavaScript
  • of andere scripttaal voor apps

Communicatie

  • marketing

Vormgeven

  • concept

Interactie

  • interaction ontwerp

(naar boven)


 

Kerntaken en werkzaamheden

In dit project werk je aan de volgende kerntaken:

  kerntaak werkzaamheden
1 ontwerpt een media-uiting
  • concept
  • ontwerp
  • presentatie het van het concept
2 maakt een media-uiting
  • uitwerking visuals en teksten
  • bouwen app
  • presentatie app

(naar boven)


Ontwikkelen concept

Wat een concept is, is een vraag die niet makkelijk te beantwoorden is. Wanneer je een aantal docenten vraagt naar de betekenis van een concept, dan zul je vaak verschillende antwoorden krijgen.

Volgens Wikipedia kan het woord concept de volgende betekenissen hebben:

In het woordenboek Van Dale is een concept een opzet, plan of ontwerp.

Als Interactief vormgever heb je te maken met verschillende vormen van concept:

Een creatief concept is het uitgangspunt voor, of basisidee achter de vormgeving van een product. Een creatief concept bestaat vaak uit ruwe schetsen, eventueel ondersteund met tekst. Een creatief concept maakt voor een ander (persoon of bedrijf) het uitgangspunt voor de vormgeving duidelijk in woord + beeld (gevoel of gedachte).

Een marketingconcept is een totaal-idee omtrent de profilering van een product, dienst of bedrijf. Met andere woorden: hoe kun je het product, dienst of bedrijf het beste verkopen. Een marketingconcept beschrijft hoe je 'klanten wint, klanten houdt en het klantenbestand laat groeien'. Dat wil zeggen: mensen zoveel mogelijk laten kopen.

Een interactief concept is een eerste weergave van de interactie van een product. Waarop kan geklikt worden en wat gebeurt er dan? Hoe betrek je de bezoeker/gebruiker bij het product. Hoe beïnvloedt acties van de gebruiker/bezoeker het verloop van de website, animatie, video, enz.. Een interactief concept bestaat uit voorbeelden(filmpje, bestaande website, etc.) en schetsen.

Het creatief proces

Je hebt een creatieve briefing gehad, je hebt je volledig ingeleefd in de opdracht. Hoe ga je dan te werk? Je kunt het creatief proces verdelen in een 4-viertal onderdelen. Het verloop kan grillig zijn, maar altijd spannend.

  1. De Brainstorm.
  2. Het verwerken
  3. Verifiëren
  4. De presentatie

proces

(naar boven)

De Brainstormen

Leg in deze fase alle ideeën vast. Leg jezelf geen beperkingen op. Ga zoveel mogelijk de breedte in. Tientallen ideeën moeten de revue passeren. Je blijft niet hangen bij het eerste idee. Loop je vast, dan ga je inspiratie opdoen door bijvoorbeeld op Internet en Youtube te kijken. Praat met anderen om je ideeën te toetsen.

Een hulpmiddel dat je daarbij gebruikt is een mindmap. Kijk naar deze video over het maken van een mindmap.

De vier regels voor brainstormen

  1. Geen kritiek leveren: negatieve oordelen over ideeën mogen pas later gegeven worden.
  2. 'Freewheelen' is goed: hoe gekker het idee, hoe beter; geef mensen de gelegenheid om zich uit te leven.
  3. Kwantiteit is gewenst: hoe groter het aantal ideeën, des te groter de kans op 'juweeltjes'.
  4. Er moet naar combinaties en verbeteringen gestreefd worden: deelnemers moeten niet alleen zelf ideeën aandragen, maar ook suggesties doen hoe ideeën van anderen verbeterd kunnen worden; of hoe twee of meer ideeën kunnen worden samengevoegd tot een nog beter idee.

Het verwerken

Ideeën die uit de brainstormfase komen verwerk je in roughs.

Een rough is een ruwe schets die een creatief voorstel uitlegt. Zo'n schets is slechts om aan te geven aan derden hoe het idee eruit komt te zien, er is nog geen sprake van een lay-out, ook is vaak de tekst (de headline) nog niet de definitieve. De eventuele foto of illustratie is vaak op een heel eenvoudige wijze getekend.

Een rough is een middel, nooit een doel. Een middel om mensen mee te laten kijken. Het is dan ook heel gewoon als er een stuk of 6 tot 10 ideeën in rough worden uitgeschetst. Een rough is eigenlijk een praatschets.

Bedenk dat een rough vaak op afstand bekeken wordt, gebruik daarom nooit potlood of een dunne pen.

roughs

In dit stadium kun je ook een moodboard gebruiken om de sfeer van het concept vast te leggen. Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel. Een moodboard is een middel, geen doel. Een moodboard is ook geen opsomming van feiten, maar geeft de beleving aan van het idee.

Ideeën kunnen na de koffiepauze minder goed lijken dan daarvoor, maar ook andersom kan dat het geval zijn. Ook kan het bijschaven van een - op het oog - minder goed idee de oplossing zijn. Een nachtje erover slapen wil nog wel eens helpen. Ook is het goed mogelijk dat de hele brainstormsessie alleen maar de aanzet was tot...en dat je thuis onder de douche het idee krijgt.

Je zou het niet zeggen, maar het is moeilijk een goed idee te herkennen. In de praktijk heb ik meerdere malen tussen allerlei krabbels een geniaal idee boven water gehaald. Wat helpt is een docent of een buitenstaander erbij te halen, want die kijken fris tegen de ideeën aan.

Kijk ook uit voor het doordraven met een idee. Vooral bij beginnende creatieven zien we vaak dat er veel tijd wordt besteed aan een idee dat een doodlopende weg is. In kortere tijd kun je veel beter een nieuw idee maken. Een goede regel hierbij is: Kill your darlings.  Dood je lievelingen is een advies voor creatievelingen.  De regel houdt in, dat het vaak goed werkt om je eerste inval, die in eerste instantie als het beste onderdeel (de darling) wordt gezien, opzij te schuiven. Veel creatievelingen worden als het ware 'verliefd' op het eerste idee en kunnen of willen er geen afstand van doen. Hierdoor geef je andere en misschien wel betere ideeën geen kans. Je hebt dan een goede collega  nodig om je hierop te wijzen.

Toetsing

De concepten (de roughs) moeten getoetst worden. Kloppen ze wel met de briefing? Moet een idee nog aangepast worden of zit het gouden idee er al bij? In dit stadium is het nodig de verantwoordelijke accountpersoon (docent) erbij te halen, om samen de beslissing te maken welk idee(ën) uitgewerkt moet(en) gaan worden.

In sommige gevallen zul je helaas terug moeten naar de mindmap. Bedenk dat het bijslijpen van een idee moeilijker en tijdrovender kan zijn dan een nieuw idee maken. Neem dus afstand.

De presentatie

Nu is het zaak anderen te overtuigen. Alle middelen hiertoe moeten overwogen worden. Een creatief rationale - een geschreven presentatie, waar alle argumenten op een rijtje worden gezet - kan hulp bieden bij de presentatie. Hierbij maak je natuurlijk gebruik van argumenten die je uit het onderzoek haalt. Je presenteert je idee in een elevator pitch, een korte presentatie waarin je enthousiast vertelt wat je idee is, hoe het werkt en wat de beleving is: whats-in-there-for-me/you. Bij deze presentatie gebruik je de moodboards en de roughs. Je vraagt aan de groep feedback. Je geeft natuurlijk ook feedback op de andere presentaties. Na de presentaties werk je naar aanleiding van de feedback je idee bij. Houd er rekening mee dat je na de eerste pitch ook tot de conclusie kan komen dat je overnieuw het proces in moet gaan. Pas wanneer je idee is goedgekeurd door de projectbegeleider, mag je door naar de volgende stap.

Producten

Beoordelingscriteria

 

Deadline

14 februari

Naar boven


De visualisatie van het idee

Wanneer het concept voldoende is uitgewerkt, getoetst en bijgesteld, ga je het visualiseren in een digitale presentatie voor een tablet. Je kunt hiervoor Indesign met Adobe Content Viewer gebruiken. Wanneer je wilt en kunt mag je het ook uitwerken in htlm5 en Javascript of een andere scripttaal voor apps. Je presentatie bevat natuurlijk veel interactiviteit!

Bij de visualisatie moet je bedenken dat je met deze presentatie voldoende geld moet krijgen van een bank of door crowdfunding om je idee te realiseren.

Je gaat eerst een functioneel en interactief ontwerp maken voor je presentatie. Dus je ontwikkelt userstories. Van hieruit maak je een inventarisatie van de functionaliteit. Van de interacties maak je storyboards. Ook ga je nadenken over het beeldmateriaal. Gebruik je foto's, video's of ga je tekenen en/of schilderen? Alles samen werk je uit in een definitief ontwerp (prototype). Vraag tussendoor regelmatig feedback!!!!

Producten:

Beoordelingscritera:

Het ontwerp moet goedgekeurd zijn voordat je het gaat bouwen.

Deadline

21 februari

 

Naar boven


De realisatie

Nadat het ontwerp is goedgekeurd, ga je het bouwen in Indesign. Wanneer je genoeg kennis hebt, mag je in overleg met de projectbegeleider ook een andere scripttaal gebruiken. De presentatie moet werken op een Ipad en een Android-tablet en is zowel op liggend als staand scherm goed te bekijken.

Beoordelingscritera:

Naar boven


De eindpresentatie

Je krijgt circa 10 minuten om te presenteren. Je presenteert voor de groep, maar je moet je bedenken dat je de presenatie houdt voor mensen die je nodig hebt voor de realisatie van je idee.

Producten

Beoordelingscriteria

Deadline

7 maart

Naar boven


Evaluatie

In de laatste week schrijf je ook een evaluatie. Hierin beantwoord je de volgende vragen:

Beoordelingscriteria

Deadline

7 maart