![]() |
Studiewijzer evalueren/reflecteren |
InleidingEvalueren klinkt misschien ingewikkeld, maar dat hoeft het helemaal niet te zijn. Als je er bij stil staat merk je dat de wereld wemelt van evaluaties. De nabeschouwing van een voetbalwedstrijd is een vorm van evaluatie. Doel van deze trainingElke project eindig je met een evaluatie/reflectie. Wat ging er goed? Wat ging er niet goed? Wat kon beter? Wat heb ik er van geleerd? Wat moet ik het volgende project anders doen? De evaluatie gebruik je om je pop (persoonlijk ontwikkelplan) bij te stellen. Hoe is de training opgebouwd?De training bestaat uit één theorie hoofdstuk. Lees deze les goed door. Op de andere tabbladen vind je de criteria per fase. Welke critera je gebruikt is natuurlijk afhankelijk van de fase waarin je zit. Hoe lang ben je er mee bezig?Voor deze training staat 3 uur, inclusief huiswerk. Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?Aan het eind van de training moet je een goede evaluatie schrijven aan de hand van de criteria van jouw fase. Wanneer je in een project hebt samengewerkt, gebruik je de critera ook voor de feedback van je collega's. Waar kun je nog meer informatie vinden over het onderwerp van deze training?Links naar websites, enz. |
![]() |
Theorie evaluatie/reflectie |
|
|
Inleiding
Bij reflecteren onderzoek je je manier van handelen, maar ook hoe je reageert op een bepaalde situatie en hoe dat voelt. Dat laatste, je gevoel, is een thema waarbij je uitgebreid stil moet staan in je manier van reflecteren. Vaak reageren we uit een eerste impuls op een situatie. Dat betekent dat je niet eerst nadenkt voor je iets doet, maar handelt op basis van je eigen emoties. Ook kan het zijn dat je werkt vanuit vooringenomen standpunten of overtuigingen zonder dat je dit zelf in de gaten hebt. Je gaat er bijvoorbeeld vanuit dat een collega met wie je samenwerkt iets niet kan, en zonder er echt over na te denken heb je zijn taken daarom overgenomen. Reflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt.
Evalueren en reflecteren lijkt dus erg op elkaar. Het verschil is dat je bij een evaluatie beoordeling uitspreekt, bij reflecteren speelt het gevoel veel meer mee. Iedereen evalueert en reflecteert vele malen per dag. Je hebt bijvoorbeeld een gesprek gehad en bedenkt achteraf: heb ik dat wel op een goede manier gezegd, heb ik goed gereageerd, had ik dat niet beter voor me kunnen houden? Je bent naar een feest geweest, of naar een voorstelling, en je staat met enkele mensen nog wat na te praten. Je bent net terug van vakantie, de foto’s zijn klaar, en met je reisgenoten neem je alle gebeurtenissen nog eens door. Je hebt een cake gebakken, maar deze is wel wat erg donker uitgevallen, en je bedenkt dat de oven de volgende keer op een lagere stand moet. Soorten evaluaties
Leren van evalueren kan veel effectiever door het goed voor te bereiden, te structureren en te richten op een bepaald doel. Bij evalueren van een project geldt dit niet anders. Iedereen die er bij betrokken is, evalueert vaak spontaan. Op deze manier zal men leren hoe iets de volgende keer beter aan te pakken. Door daar anderen bij te betrekken kan dat leren effectiever plaatsvinden. Bovendien is een project vaak collectieve activiteit. De groep als geheel, alle betrokkenen met elkaar, zullen er van moeten leren. Er is dus alle aanleiding om evaluaties collectief uit te voeren. Evalueren kan allerlei vormen aannemen. Voor een belangrijk deel is dat afhankelijk van de aanleiding en het doel. Enkele voorbeelden zijn:
Evalueren kan op verschillende manieren plaats vinden:
Evaluatie aan het eind van een project
Je gaat hierbij verschillende vormen van evalueren combineren.
AssessmentEen assessment is een vorm van evalueren en beoordelen die je elke half jaar krijgt. Het begrip vindt zijn oorsprong in het Latijnse woord ‘assidere’ wat betekent ‘naast iemand zitten’. In de meest ruime zin betekent assessment dan ook beoordeling of toetsing, maar het gaat daarbij wel om het meten van competenties, kennis en vaardigheden. Dit asssessment gaat in vorm van een 360° feedback. Bij een 360° feedback wordt gekeken naar de ontwikkeling die je hebt doorgemaakt. Hiervoor gebruik je het feedbackformulier. Deze wordt ingevuld door je studiebegeleider, een medestudent die je zelf uitkiest en door je zelf.
Wanneer iedereen het formulier heeft ingevuld, wordt hiervan een rapport gemaakt. Naar aanleiding van dit rapport krijg je een gesprek met je studiebegeleider. In dit gesprek worden de volgende zaken besproken:
|
![]() |
Opdracht |
|||||||||||||||||||||||||||||||||
Elke project eindigt met een evaluatie van het project. Bij deze evaluatie gebruik je de criteria van de verschillende fases die je vindt op de volgende tabbladen. Een evaluatieverslag kan er zo uitzien:
Denk hierbij er aan dat je pas aan het eind van de fase alles voldoende moet beheersen. Je sluit deze training af door het evaluatieverslag van het eerste project in te leveren als bewijs. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Fase 1 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Fase 2 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Fase 3 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
Fase 4 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||