Studiewijzer: Storyboard

 

 

Inleiding

Voordat je een animatie of een video maakt, maak je altijd een storyboard. Een storyboard is een serie tekeningen waarmee je de inhoud van een animatie of video weergeeft. Je verdeelt je verhaal in scenes of shots.

 

Hoe is de training opgebouwd?

Deze training bestaat uit 2 lessen en een aantal opdrachten.

In de eerste les wordt uitgeled wat een animatie is en welke stappen je moet maken om een animatie te maken. de tweede les gaat helemaal over het maken van een storyboard.

Hoe lang ben je er mee bezig?

Voor deze training staat 5 uur, inclusief huiswerk.

Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?

Aan het eind van de training moet je alle opdrachten inleveren. Je kunt hiervoor in de plaats ook storyboards inleveren die je maakt bij een project. Deze moeten wel aan de eisen voldoen die staan bij de opdrachten.

 

 

I

Inleiding animatie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inleiding

Een animatie is een filmpje met een opeenvolging van beelden die achter elkaar weergegeven worden zodat het lijkt dat ze bewegen. Om een animatie te maken moet je al die afzonderlijke beelden tekenen.

Je hebt heel simpele animaties in vorm van bijvoorbeeld animated gifs tot hele ingewikkelde animaties in vorm van complete tekenfilms.

Bekijk de volgende animaties:

 

(naar boven)

Stappenplan animatie

Bij het maken van een animatie wordt meestal het volgende stappenplan gebruikt:

  • Het bedenken van het verhaal
  • Het schrijven van een scenario
  • Storyboard
  • Uittekenen van karakters en omgevingen
  • Inkleuren
  • Animeren tekeningen
  • Geluid toevoegen
  • Scripten

Het maken van het verhaal en het schrijven van een scenario wordt in een aparte training behandeld.

Stap 1: Storyboard

Bij het creëren van een animatie, of het nu om een flashanimatie of een ander soort animatie gaat, is het altijd belangrijk om met een storyboard te beginnen.

Een goed storyboard stippelt het verhaal van een animatie uit in verschillende scènes en is voor de animator de leidraad waar vanuit de animatie wordt opgebouwd.

Een storyboard ziet er meestal uit als een ouderwetse cartoon of soms als een serie schetsen als het storyboard nog experimenteel is.

Stap 2: Tekenen

Nadat het storyboard klaar is en is goedgekeurd door de opdrachtgevers kan het animeren beginnen.

Eerste stap is meestal het tekenen van de karakters van de animatie en de omgevingen.

Dat gebeurt op doorzichtig papier op een tekentafel, op een glasplaat met een lamp eronder. Een tekenaar tekent alle karakters en omgevingen die in de flash animatie voorkomen zorgvuldig uit, en als de karakters moeten bewegen moeten alle bewegingen ook één voor één uitgetekend worden.

Bij een vectoranimatie als een flashanimatie is het verder belangrijk dat alle lijnen in de tekeningen gesloten zijn, omdat er anders problemen ontstaan bij het inkleuren.

Stap 3: Inkleuren

Nadat alle tekeningen zijn gemaakt kunnen ze worden ingescand en vervolgens ingekleurd.

Nadat de animaties zijn getekend en gescand worden ze stuk voor stuk geïmporteerd in een grafisch programma als Flash of Illustrator, waarna de tekeningen stuk voor stuk digitaal worden ingekleurd. Dit is best veel werk omdat het frame voor frame moet gebeuren - een dier moet elke keer in elk frame dezelfde kleur hebben, bijvoorbeeld.

Stap 4: Animeren tekeningen

Nadat de inkleuring van de karakters en omgevingen is voltooid wordt het tijd de flashfilm te animeren. Een deel van het animatiewerk is al gedaan tijdens de tekenfase, omdat de tekeningen en bewegingen van de karakters zo getekend moeten worden dat de bewegingen er natuurlijk uit zien.

Het animeren van een flashfilm is een precisie klus en het kan vaak lang duren voor een bepaalde beweging goed naar voren komt.

Stap 5: Geluid

Bij een animatie hoort vaak ook geluid. Het mooie van flash is, dat je een animatie niet alleen geschikt kunt maken voor vertoning op een website, maar dat je er ook heel goed muziek mee kunt streamen.

Met een flash applicatie kun je snel online geluid of muziek afspelen omdat Flash een goede ingebouwde streaming heeft voor geluid.

In het geval van een animatie is het belangrijk dat het geluid en de animatie synchroon lopen. Het synchroniseren van geluid en animatie kan soms een lastige klus zijn. Voor een wat grotere animatie maak je eerst een audioscript. In een audioscript staat precies beschreven wat, wanneer en hoe de geluiden en/of muziek wordt afgespeeld.

Stap 6: Actionscript in flash

Soms heeft een animatie ook meer nodig dan beeld, beweging en geluid. Het is bijvoorbeeld mogelijk om met behulp van Actionscript een animatie interactief te maken.

Actionscript is een in flash ingebouwde programmeertaal die sterk lijkt op JavaScript. Met Actionscript kan een flashfim interactief gemaakt worden, zo kunnen bijvoorbeeld knoppen in flash worden geprogrammeerd.

(naar boven)

 

Storyboard

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het nut van een storyboard

Een storyboard wordt gebruikt bij het maken van een film/video en bij het maken van animaties.

Een storyboard is een verzameling uitgetekende shots van scènes uit een script. Het script is weer een zeer gedetailleerde versie van een scenario.

Het nut van een storyboard wordt nog vaak onderschat. Wat is er nu zo handig aan een stripversie van de film of animatie die je gaat maken?

Een storyboard wordt gemaakt om de volgende redenen:

  • Degenen die het maken kunnen zo, voordat er veel geld en tijd uitgegeven is, zien of hun idee werkt of niet. Ze kunnen ook nog zonder veel problemen aanpassingen maken.
  • Het bieden van een houvast voor degenen die onderdelen van het project dienen uit te voeren. Zo dient het storyboard als leidraad voor de cameraman, zodat hij weet waar hij moet staan, maar ook voor de animator, zodat hij weet wat een figuurtje moet doen.
  • Het werken aan en vertonen van een visuele stijl, waardoor het makkelijker wordt voor opdrachtgevers en geldschieters om enthousiast te worden.

Het tekenen van storyboards, zoals we die vandaag kennen, wordt door Walt Disney Studio ontwikkeld in de vroege dertiger jaren. Samen met een andere animatie studio gebruiken ze al enige jaren dezelfde manier scripts uit te tekenen.

Volgens Diane Disney Miller, dochter van Walt Disney, is het eerste storyboard gemaakt voor Three Little Pigs in 1933. Volgens John Canemaker kwamen de eerste tekeningen voort uit comic-boeken om nieuwe ideeën uit te werken voor Plane Crazy en Steamboat Willie in de twintiger jaren.

Walter Finch zegt weer dat animator Webb Smith het idee gevat had om scènes
op losse blaadjes te tekenen en vervolgens op een prikbord te pinnen om de sequentie van een verhaal duidelijk te maken.

De eerste film met een storyboard was Gone with the Wind. Ook veel stille films werden uitgetekend, maar veel materiaal is kwijtgeraakt na het reduceren van
de studio archieven in zeveniger jaren.

 

 

(naar boven)

Hoe maak je een storyboard?

Er zijn geen vaste afspraken over het maken van een storyboard, maar er zijn wel een paar zaken waar aan je gehouden wordt, de ongeschreven wetten van het storyboarden. Per bedrijf worden hier afspraken over gemaakt.

Je houd je in ieder geval aan de volgende regels:

  • Het kader van je plaatje, moet qua verhouding overeen komen met het formaat van het eindproduct, d.w.z. is het een productie voor beeldscherm dan is de beeldverhouding 4 bij 3 ( een plaatje van 12 bij 9 centimeter of een afbeelding van 800 bij 600 pixels bijvoorbeeld).
  • Met behulp van pijlen geef je bewegingen en interactie weer.
  • Ieder shot wordt genummerd (zodat de volgorde gehandhaafd blijft)
  • Wanneer je een storyboard maakt voor een film dan moet het perspectief van de camera duidelijk worden in de afbeelding.
  • Speciale effecten en geluidseffecten worden ook onder de afbeelding gezet

Dat zijn verplichtingen waar je niet aan ontkomt. De methode die je hanteert om het storyboard te maken moet binnen die grenzen liggen. Om dat goed te doen zijn er nog een aantal tips:

  • Werk voor een omvangrijke animatie met losse blaadjes op A5 formaat en zet op ieder los vel één afbeelding. Voor een kleiner storyboard kun je meerdere kaders op een groter vel papier plaatsen.
  • Gebruik een passe-partout om het kader niet af te laten wijken.
  • Maak uitgewerkte tekeningen, met bijvoorbeeld stiften.
  • Schrijf alles wat je nog belangrijk vindt onder de afbeelding

 

(naar boven)

 

Camerabewegingen en basisshots

Om een storyboard te kunnen maken moet je eerst de camerabewegingen en basis shots kennen. Alle termen komen uit de filmwereld, maar worden ook gebruikt bij animaties.

Camerabewegingen

Zoom: Zoomen is eigenlijk geen camerabeweging. Door in te zoomen kun je bijvoorbeeld  iemands emoties beter aflezen, maar perspectivisch veranderd er niets.

Handheld: Als je een camera op je schouders neemt heb je veel meer bewegingsvrijheid, maar krijg je ook een schokkerig beeld. Meestal staat een camera daarom
op een statief. Het kan ook een bewuste keuze zijn voor snelle beelden of voor documentaires en reportages.

Pan: Afgeleid uit het Frans ‘Panoramique’ en het betekend niets meer dan de camera op een statief van links naar rechts draaien of andersom. Een zip-pan gaat heel snel waardoor tussenliggende beelden niet herkenbaar zijn.

Tilt: Is ook een draaibeweging, alleen dan van boven naar beneden of andersom.

Lift: Is het recht omhoog of omlaag bewegen van de camera.

Basisshots

 

(naar boven)

Positionering

Bedenk hoe je alle aandacht van de toeschouwer kunt richten op het centrum van elke scène. Er zijn veel manieren om de kijker naar één bepaald punt te leiden: focus, contrast en licht zijn de belangrijkste

.

 

(naar boven)

Storyboard tekenen

Bedenk bij het teken van het storyboard of het storyboard moet presenteren aan een opdrachtgever. Wanneer je het moet presenteren aan de opdrachtgever, dan moet het storyboard er goed verzorgd en mooi getekend uitzien. Werk dan ook een shot presies uit zoals het bij de uiteindelijke productie te zien is.

Teken je het storyboard alleen voor je zelf, dan worden er minder eisen gesteld aan de uitwerking.

Bij een kleiner storyboard kun je verschillende shots uitwerken op een A3 vel. Het nadeel hiervan is dat je het hele vel over moet doen, wanneer je één tekening niet goed hebt gedaan. Ook is het niet makkelijk om een tekening tussen te voegen.

Uitgebreidere storyboards teken je altijd losse vellen papier op A5 formaat.

Elke shot komt op een apart vel papier. Onder de tekening schrijf je eventuele dialogen en andere opmerkingen.

 

Camerabewegingen en dergelijke geef je aan met behulp van pijlen, en kaderingen.

 

 

 

(naar boven)

Opdrachten

 

Opdrachten Storyboard

  1. Maak van je favoriete reclamespot een storyboard door verschillende kaders te tekenen op een A3 vel.

Beoordelingscriteria:

  • De tekeningen zijn zo uitgewerkt dat het gepresenteeerd kan worden aan een opdrachtgever.
  • Het storyboard is in kleur uitgewerkt.
  • Het storyboard bevat minstens 6 scenes.
  1. Maak het onderstaande scenario af met nog 3 scenes.

01 INT SLAAPKAMER PETER OCHTEND
Peter wordt wakker van de wekker die voor de zoveelste keer snoozed. Met gegrom en
gezucht stapt Peter zijn bed uit.
02 INT KEUKEN PETER & MOEDER OCHTEND
Peter loopt de trap af, waar zijn moeder al zit te ontbijten met een kop thee.
MOEDER
“Goedemorgen, je bent laat.”
Peter kijkt moeizaam op en gaat zitten.
JONGEN
“Ik ben niet TE laat.”
MOEDER
“Ook niet om met Kim mee te fietsen?”
Moeder glimlacht en kijkt haar zoon onderzoekend aan. Peter ontwijkt haar blik en propt
snel een boterham in zijn mond en staat op.
PETER
“Tot vanmiddag!”
Terwijl Peter gehaast zijn fiets pakt, loopt zijn moeder naar de deuropening.
MOEDER
“Doe de groeten aan Kim”
03 EX PETER BIJ FIETSPAD OCHTEND
Peter staat te wachten bij twee paaltjes aan het begin van het fietspad. Hij kijkt om
de vijf seconde om om te zien of Kim er al aan komt.

  1. Teken van het complete scenario een storyboard op lossen A5 vellen.

Beoordelingscriteria:

  • Je hebt minstens 5 verschillende basisshots gebruikt.
  • Onder de tekeningen is de tekst, eventueel ander geluid en de camerabewegingen aangegeven.
  • De positionering is goed gekozen
  • Het geheel bestaat uit minstens uit 12 tekeningen
  • De kwaliteit van het storyboard is van dien aard dat het gepresenteerd kan worden aan een opdrachtgever.