![]() |
Studiewijzer: Storyboard |
InleidingVoordat je een animatie of een video maakt, maak je altijd een storyboard. Een storyboard is een serie tekeningen waarmee je de inhoud van een animatie of video weergeeft. Je verdeelt je verhaal in scenes of shots.
Hoe is de training opgebouwd?Deze training bestaat uit 2 lessen en een aantal opdrachten. In de eerste les wordt uitgeled wat een animatie is en welke stappen je moet maken om een animatie te maken. de tweede les gaat helemaal over het maken van een storyboard. Hoe lang ben je er mee bezig?Voor deze training staat 5 uur, inclusief huiswerk. Wat moet je kunnen/ kennen/ bewijzen aan het eind van deze training?Aan het eind van de training moet je alle opdrachten inleveren. Je kunt hiervoor in de plaats ook storyboards inleveren die je maakt bij een project. Deze moeten wel aan de eisen voldoen die staan bij de opdrachten.
|
![]() |
Storyboard |
|
Het nut van een storyboardEen storyboard wordt gebruikt bij het maken van een film/video en bij het maken van animaties. Een storyboard is een verzameling uitgetekende shots van scènes uit een script. Het script is weer een zeer gedetailleerde versie van een scenario. Het nut van een storyboard wordt nog vaak onderschat. Wat is er nu zo handig aan een stripversie van de film of animatie die je gaat maken? Een storyboard wordt gemaakt om de volgende redenen:
Het tekenen van storyboards, zoals we die vandaag kennen, wordt door Walt Disney Studio ontwikkeld in de vroege dertiger jaren. Samen met een andere animatie studio gebruiken ze al enige jaren dezelfde manier scripts uit te tekenen. Volgens Diane Disney Miller, dochter van Walt Disney, is het eerste storyboard gemaakt voor Three Little Pigs in 1933. Volgens John Canemaker kwamen de eerste tekeningen voort uit comic-boeken om nieuwe ideeën uit te werken voor Plane Crazy en Steamboat Willie in de twintiger jaren. Walter Finch zegt weer dat animator Webb Smith het idee gevat had om scènes De eerste film met een storyboard was Gone with the Wind. Ook veel stille films werden uitgetekend, maar veel materiaal is kwijtgeraakt na het reduceren van
Hoe maak je een storyboard?Er zijn geen vaste afspraken over het maken van een storyboard, maar er zijn wel een paar zaken waar aan je gehouden wordt, de ongeschreven wetten van het storyboarden. Per bedrijf worden hier afspraken over gemaakt. Je houd je in ieder geval aan de volgende regels:
Dat zijn verplichtingen waar je niet aan ontkomt. De methode die je hanteert om het storyboard te maken moet binnen die grenzen liggen. Om dat goed te doen zijn er nog een aantal tips:
Camerabewegingen en basisshotsOm een storyboard te kunnen maken moet je eerst de camerabewegingen en basis shots kennen. Alle termen komen uit de filmwereld, maar worden ook gebruikt bij animaties. CamerabewegingenZoom: Zoomen is eigenlijk geen camerabeweging. Door in te zoomen kun je bijvoorbeeld iemands emoties beter aflezen, maar perspectivisch veranderd er niets. Handheld: Als je een camera op je schouders neemt heb je veel meer bewegingsvrijheid, maar krijg je ook een schokkerig beeld. Meestal staat een camera daarom Pan: Afgeleid uit het Frans ‘Panoramique’ en het betekend niets meer dan de camera op een statief van links naar rechts draaien of andersom. Een zip-pan gaat heel snel waardoor tussenliggende beelden niet herkenbaar zijn. Tilt: Is ook een draaibeweging, alleen dan van boven naar beneden of andersom. Lift: Is het recht omhoog of omlaag bewegen van de camera. Basisshots
PositioneringBedenk hoe je alle aandacht van de toeschouwer kunt richten op het centrum van elke scène. Er zijn veel manieren om de kijker naar één bepaald punt te leiden: focus, contrast en licht zijn de belangrijkste
Storyboard tekenenBedenk bij het teken van het storyboard of het storyboard moet presenteren aan een opdrachtgever. Wanneer je het moet presenteren aan de opdrachtgever, dan moet het storyboard er goed verzorgd en mooi getekend uitzien. Werk dan ook een shot presies uit zoals het bij de uiteindelijke productie te zien is. Teken je het storyboard alleen voor je zelf, dan worden er minder eisen gesteld aan de uitwerking. Bij een kleiner storyboard kun je verschillende shots uitwerken op een A3 vel. Het nadeel hiervan is dat je het hele vel over moet doen, wanneer je één tekening niet goed hebt gedaan. Ook is het niet makkelijk om een tekening tussen te voegen.
Uitgebreidere storyboards teken je altijd losse vellen papier op A5 formaat. Elke shot komt op een apart vel papier. Onder de tekening schrijf je eventuele dialogen en andere opmerkingen.
Camerabewegingen en dergelijke geef je aan met behulp van pijlen, en kaderingen.
|
![]() |
Opdrachten |
Opdrachten Storyboard
|