Briefing project: Zoek het even uit!

 

Inleiding

In de beroepspraktijk kom je in de (1e) stage vrijwel altijd het eerst in aanraking met werkzaamheden als:

  1. Content bewerken
  2. Restylen van website of app
  3. Maken van landingspages en actiepagina’s
  4. Vervaardigen van banners in diverse (standaard-)formaten
  5. Ontwerpen en vormgeven van email nieuwsbrieven
  6. Websites of webshops beter vindbaar maken voor Google

Doel van dit project is om je in beperkte tijd en onder tijdsdruk te leren werken aan deze veel voorkomende opdrachten van het basis-interactieve werk. Je raakt zo bekend met “produceren” op tempo, basisaanpak, basistechnieken, technische en praktische voorwaarden en beperkingen.

 

In dit korte project van 2 weken ga je je bezighouden met deze klussen.

Je hoeft in dit project niet de hele procedure van het ontwikkelen van een media-product te doorlopen. Dit betekent geen debriefing schrijven, geen plan van aanpak maken, geen concept ontwikkelen, enz..

 

Producten

Welke product(en) je inlevert, is afhankelijk van de klussen die jij kiest. Bij elke klus staat wat er van je verwacht wordt.

Indeling

Deze 2 weken werk je bijna in alle lessen aan deze klussen. Uitzonderingen zijn NED, REK, WRP & ONV. Deze lessen gaan gewoon door.

In principe werk je zelfstandig aan de klussen. Alles wat je niet weet, zoek je op!

Het rooster verandert niet. Je weet dus wanneer welke docent tijd heeft voor jouw klas. Omdat elke docent zijn/haar eigen specialiteit heeft, kun je zelf kijken wanneer je in de week het beste je vragen kunt stellen.

Werkwijze

In het volgende tabblad vind je een lijst met klussen. Elke klus bestaat uit een omschrijving, de op te leveren producten en de beoordelingscriteria.

Elke klus staat voor een aantal punten. Wanneer het resultaat van de klus voldoet aan de beoordelingscriteria, dan krijg je de punten die voor deze opdracht staan.
Je moet minimaal 10 punten behalen. Om er zeker van te zijn dat je deze 10 punten kan behalen lever je zoveel mogelijk klussen in. Het kan zijn dat je niet alle punten krijgt die maxmiaal haalbaar zijn voor de opdracht. Kies de klussen uit die je interessant vindt en waar je nog veel van kan leren.

Tip

In sommige gevallen is het prettig om de betreffende website te downloaden. Omdat je geen ftp toegang hebt, kan je HTTrack gebruiken om de website te downloaden. Je kunt hiermee ook php-websites 'platslaan' als html.

Veel plezier!!!

Klussen

Opdracht 1: restyle website

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Frank/Jolanda

De site http://www.bsbeloofd.nl/ heeft een ouderwetse rommelige uitstraling en is daarom wel aan een restyling toe. Ontwerp een nieuwe lay-out voor de landingspagina, een informatiepagina, een fotopagina en een prijsoverzichtspagina die voldoet aan de nieuwe trends. Alle elementen op de huidige site moeten terugkomen. Kleuren, typografie en alle andere beeldelementen mag je aanpassen of aanvullen.

Producten:
  • minstens 10 ruwe schetsen voor staand mobiel en 10 ruwe schetsen voor breedbeeldscherm
  • uitgewerkte schetsen voor de vier pagina's in Photoshop voor mobiel en breedbeeld

Beoordelingscriteria:

  • De verschillende trends zijn zichtbaar in de ruwe schetsen
  • Er is een bewuste keuze gemaakt uit de ruwe schetsen
  • Het digitaal ontwerp heeft de juiste afmeting
  • Alle bestaande elementen zijn opgenomen in het ontwerp

 


Opdracht 2: storytelling parallax

Aantal punten: 4

Begeleidende docent: Milena

Heb je al wel eens gehoord over FairPhone?
Dit is de eerste mobiel die volledig duurzaam is gemaakt. Een mobiele telefoon die wordt gemaakt zonder mens en milieu te schaden. Helaas is deze mobiel nog bij vele jongeren onbekend. Aan jou de taak om hier iets aan te veranderen.

Ontwerp en bouw een storytelling parallax site om deze nieuwe telefoon te presenteren bij Nederlandse jongeren van 15 t/m 20.

Voorbeelden van een storytelling parallax site:

Maak voor deze opdracht gebruik van een parallax bibliotheek zoals bijvoorbeeld http://jarallax.com/

Producten:

  • De single page website – werkend
Beoordelingscriteria:
  • De pagina is gebouwd met HTML5/CSS3/Javascript
  • Je maakt gebruik van minimaal 7 parallax onderdelen (bijvoorbeeld elementen die in beeld verschijnen door een animatie)
  • Je ontwerp past bij de doelgroep (15 t/m 20)
  • Het taalgebruik is aangepast aan de doelgroep
  • Het thema komt goed tot uiting

 


Opdracht 3: Megajobsbanners

Begeleidende docent: Robin

Aantal punten: 2

In 2010 had de vacaturebank MegaJobs.nl deze bannercampagne: http://www.megajobs.nl/banners/sky.html

Aan jou de taak om een nieuwe serie banners te onwerpen

De serie bestaat uit:

  • Een leaderboard; maximum bestandsgrootte 150 kB
  • Een skyscraper; maximum bestandsgrootte 100 kB
  • Een half banner; maximum bestandsgrootte 100 kB

De serie van 3 banners wordt in HTML5/CSS3 uitgevoerd (let op max. bestandsgrootte).

Alle producten moeten zodanig afgeleverd worden, dat zij direct bruikbaar en zichtbaar zijn in de moderne browsers: Internet Explorer, Chrome, Safari en Firefox.

Tip: Kijk op w3schools.com naar de mogelijkheden van CSS3 Transitions. Plaats deze site meteen in je favorieten!

Producten:
  • Ontwerpschetsen
  • 3 banners in HTML5/CSS3
Beoordelingscriteria:
  • Alle bestanden zijn ontworpen volgens het AIDA-model (zoek op!).
  • De banners passen bij de huisstijl van Megajobs
  • De banners hebben het juiste formaat
  • De bestandsgrootte is niet meer dan de vereiste grootte
  • Alle banners zijn dynamisch
  • Alle bestanden hebben de logische naam en ook de elementen binnen het bestand zijn logisch geordend en hebben een duidelijke naamgeving

 


Opdracht 4: zoekmachine-optimalisatie

Aantal punten: 1

Begeleidende docent: Outger/Leontien

De website van www.zin-coaching.nl is niet goed vindbaar in Google. Schrijf voor Zin Coaching een advies hoe zij meer verkeer naar de site kunnen krijgen en de website hoger in de Google-ranglijst komt te staan.

Tip: www.frankwatching.com

Producten:
  • Een advies geschreven in Word
Beoordelingscriteria
  • het advies is volledig:
    • Meta-tags
    • Aanpassing in tekst
    • Focus op drie woorden waarop de website gevonden moet worden.

 


Opdracht 5: drempelvrij

Aantal punten: 2

Begeleidende docenten: Outger/Leontien

Websites ontvangen het waarmerk drempelvrij.nl als na inspectie blijkt dat ze voldoen aan de eisen van toegankelijkheid. Een toegankelijke website is zo ontworpen, gebouwd en ingericht dat deze door alle bezoekers goed kan worden gebruikt. Ook is een toegankelijke website beter vindbaar in zoekmachines.

Het bedrijf Pizza Rapido wil graag dat hun website voldoet aan de eisen die gesteld zijn door deze stichting en vraagt aan jou de site aan te passen zodat deze voldoet aan de eisen.

Producten
  • Een aangepaste home-pagina die voldoet aan alle eisen die gesteld worden door de stichting Drempelvrij
Beoordelingscriteria
  • de site voldoet aan alle eisen om het waarmerk te behalen

 


Opdracht 6: mobile

Aantal punten: 3

Begeleidende docent: Leontien/Outger

De website van het Kabouterbos Dronten wordt niet goed weergegeven op een smartphone of tablet. De website bevat wel al css-bestanden voor verschillende versies van Internet Explorer, maar nog niet voor andere browsers. De opdracht voor jou is om een css te ontwikkelen voor het bekijken van de site op verschillende devices. Zorg ervoor dat een script de gebruikte schermgrootte leest en als resultaat de juiste css koppelt (media-query's).

Producten:

De website met een extra css.

Beoordelingscriteria:
  • De website wordt op verschillende devices goed weergegeven

 


Opdracht 7: flowchart (1)

Aantal punten: 3

Begeleidende docent: Robin

De website van het bedrijf Koggel reclame is door een sterke uitbreiding van het aantal producten erg onoverzichtelijk geworden. De menu's voldoen bijvoorbeeld niet meer aan de richtlijn dat je maximaal 7 items op kan nemen. Het bedrijf wil de website restylen. Hiervoor moet een nieuw functioneel ontwerp gemaakt. De opdracht voor jou is om de website te analyseren en een nieuwe structuur te bedenken. Alle bestaande pagina's moet je opnemen in de nieuwe flowchart. Denk hierbij aan ook aan de productgroepen van bijvoorbeeld de sportkleding/ heren sportkleding/ sportshirts. Je mag nieuwe namen bedenken voor de verschillende groepen als dit nodig is.

Tip: begin de analyse door alle pagina's op een apart velletje papier te schrijven.

Producten:

  • Een flowchart van de website.

Beoordelingscriteria:
  • In de flowchart zijn alle pagina's opgenomen van de oude website.
  • De flowchart is digitaal uitgewerkt
  • De indeling is getest op verschillende proefpersonen
  • Alle menu's bevatten maximaal 7 items

 


Opdracht 8: functioneel ontwerp

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Robin

Zoals je kunt zien is de volgende website www.wieleroutfits.nl niet gebruikersvriendelijk. Maak een nieuw functioneel ontwerp van de homepage (wireframe), een betere menu-indeling (maximaal 7 items). Besteed aandacht aan de indeling van de producten zodat gebruikers eerder overgaan tot een aankoop.

Beoordelingscriteria:
  • Het wireframe in 3 verschillende ruwe schetsen en 1 uitgewerkte schets met korte functionele uitleg (960 grid)
  • Het menu is teruggebracht tot maximaal 7 items
  • De homepage is gebruikersvriendelijker
  • De indeling van de producten is overzichtelijk

 


Opdracht 9: Call to action

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Frank/Jolanda

Het bedrijf Koggel reclame heeft het advies gekregen om goed te letten dat ze op een goede call to action toepassen op de pagina's van de aanvraag en afhandeling van de offerte-aanvraag. De pagina's zijn chaotisch en je kunt niet goed zien wat je moet doen om een offerte aan te vragen.

Maak voor deze 3 pagina's nieuwe functionele ontwerpen. Maak eerste schetsen en werk daarna de wireframes uit met Gliffy of Axure. Van Axure kun je een gratis licentie aanvragen.

Producten:
  • Digitale wireframes voor het aanvragen van een offerte.
Beoordelingscriteria:
  • De juiste teksten zijn opgenomen in de wireframes
  • De flow van de offerte aanvraag is duidelijk
  • Je maakt gebruik van call to actions
  • De wireframes zijn digitaal uitgewerkt

 


Opdracht 10: nieuwsbrief

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Outger /Leontien

Op de website van Pinkpop kun je je opgeven voor een nieuwsbrief. Deze nieuwsbrief bevat links naar de website en de groepen die optreden. De nieuwsbrief wordt wekelijks gemaild. De nieuwsbrief is toe aan een nieuwe lay-out. Jouw opdracht is deze nieuwsbrief te ontwerpen en te bouwen. De lay-out moet wel passen binnen de huisstijl van Pinkpop, maar moet wel echt anders zijn dan de huidige nieuwsbrief.

Producten:
  • Een uitgewerkte nieuwsbrief.

Beoordelingscriteria:

  • Het ontwerp past binnen de huisstijl van Pinkpop
  • De nieuwsbrief is echt anders dan de huidige nieuwsbrief
  • De nieuwsbrief is uitgewerkt met behulp van HTML5 en CSS3
  • De nieuwsbrief is gevalideerd
  • De nieuwsbrief is goed leesbaar op verschillende platforms

 


Opdracht 11: Aida

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Frank/Jolanda

De Gouderakse bakkerswinkel heeft een actiepagina die een bezoeker niet uitnodigt tot actie.

De opdracht voor jou is deze pagina te maken volgens het AIDA-model (zoek op!)

Producten:

  • Ontwerpschetsen
  • Een digitaal uitgewerkte pagina
Beoordelingscriteria:
  • Het AIDA-model is toegepast
  • De pagina is gebouwd met html/css/javascript/jquery
  • De pagina is gevalideerd
  • De interactie werkt.

 


Opdracht 12: Zoek het even uit

Aantal punten: 2

Begeleidende docent: Leontien/Outger

De site W3schools.com is een site die je veel gaat gebruiken om nieuwe mogelijkheden uit te zoeken. Deze website mag dus nooit ontbreken in je favorieten. Neem bijvoorbeeld de lessen over de mogelijkheden van CSS3 voor het omgaan met images: rounded images, thumbnail images, responsive images, center an image, image text, polaroid images, image filters, responsive image gallery en image modal.

De opdracht is om deze lessen te volgen en de verschillende mogelijkheden uit te proberen. Met de kennis die je hebt opgedaan, maak je een (HTML5) pagina over jouw vakantie.

Producten:

  • Webpagina met alle toepassingen die je geleerd hebt over jouw vakantie.

Beoordelingscriteria:

  • De pagina bevat rounded images
  • Alle images zijn responsive.
  • Er zijn images gecentreerd.
  • Er zijn images met tekst er op.
  • Er zijn polaroid images gemaakt.
  • Er zijn filters toegepast.
  • Er is een responsive image gallery.
  • Er is een image modal toegepast.

 


Opdracht 13: Engelse Webtekst

Aantal punten: 1

Begeleidende docent: Marthy

Lees de aangeleverde tekst Sex, drugs.._. Maak een lijst met alle woorden waarvan je de betekenis niet kent. Zoek de vertaling erbij. Maak van deze tekst een goed leesbare webtekst. Doe hiervoor onderzoek naar hoe een goede webtekst eruit moet zien.

Tip: www.communicatie.leidenuniv.nl

Producten:

  • Lijst met woorden en de vertaling daarvan.
  • Tekst omzetten in webtekst.
  • Onderzoek naar hoe een goeie webtekst eruit moet zien.

Beoordelingscriteria:

  • Grammar
  • Tekstbegrip
  • Vocabulary