Inleiding
Een webshop is Engels voor webwinkel en is een winkel op het internet waar men producten kan bestellen. Tijdens het winkelen kan men producten toevoegen aan een virtuele winkelwagen, waarna alsnog producten verwijderd kunnen worden, maar ook juist meer van hetzelfde product kan worden toegevoegd.
In Nederland wordt er steeds meer online gekocht:
Online winkelen door 12- tot 75-jarige internetgebruikers

De voordelen van een webshop voor de winkelier zijn duidelijk:
- een groot marktbereik, in theorie zelfs de hele wereld
- zelfs met niche producten is toch mogelijk voldoende omzetvolume te genereren
- lage overheadkosten (geen dure winkelpanden met personeel, één centrale voorraad
Het lastigste punt waar veel online winkeliers tegenaan lopen is het feit dat er minder directe zichtbaarheid is; hoe krijgt je bezoekers naar de webshop? Hiervoor is internetmarketing een noodzakelijke activiteit.
Ook de kopers zien steeds meer de voordelen van online shoppen:
- een enorm assortiment om uit te kiezen
- eenvoudig vergelijken van diverse producten
- vanuit je luie stoel winkelen; geen reistijd, parkeerproblemen of jezelf nat laten regenen
- Vaak lagere prijzen, in elk geval is het eenvoudiger om prijzen te vergelijken en zo de laagste prijs te vinden
Toch heeft de potentiële online shopper ook diverse zorgen: krijg ik mijn product wel, wanneer krijg ik het en voldoet het aan mijn verwachtingen? Is mijn betaling wel veilig geregeld? Waar kan ik terecht als het allemaal niet loopt zoals ik wil?
Een goede webshop buit de voordelen uit en minimaliseert tegelijkertijd de zorgen van de online koper. Betrouwbaarheid en vertrouwen spelen hierbij een sleutelrol.
Meer informatie over webshops:
- Cijfers over webshops
- Wet- en regelgeving rond webshops
- Tips voor gebruikersvriendelijke registratie
- 10 teksten die je nooit mag gebruiken in de webshop
- Tips voor het starten van een webshop
Een webshop bouwen
Op Internet zijn veel standaard webshopoplossingen te vinden. De structuur van deze software is gericht op het aanbieden van tientallen of honderden producten in verschillende categorieën en van verschillende merken.
Voor kleine webshops (1-50 producten) bieden deze standaard webshopoplossingen geen goede uitkomst.
Vanuit verschillende hoeken komt de vraag om "customized" webshops:
- Hoge kwaliteitsproducten.
- Design producten en kunst.
- Kleine importeurs en fabrikanten met specifieke producten voor nichemarkten.
- Hobbymatig werk, zoals breiwerk en handgemaakte sieraden.
De geijkte oplossingen werken vaak erg onhandig voor bezoekers en beheerders. Verder is het lastig om de juist zo gewenste onderscheidende kwaliteit uit te stralen. Een webshop met weinig producten heeft meer ruimte voor de daadwerkelijke (kleine selectie) producten. Er is minder noodzaak voor een groot overzicht en een zoekfunctie. Je kan meer aansluiten bij je product qua gevoel en uitstraling. Je kan hierdoor als webshop nog meer een bepaalde sfeer uitstralen. Je kan wat subjectiever te werk gaan (veel webshops zijn ietwat kil en objectief).
Goede voorbeelden van kleine webshops zijn:
- http://www.chocstar.nl/
- http://www.kleinejurkjes.nl/
- http://www.tonyschocolonely.com/
- http://www.kleinedreumes.nl/
- http://www.rollz.com/
Typisch voorbeeld van een gemiste kans van een creatieve groep mensen:
Meer goede en slechte voorbeelden op:
Projectorganisatie
Het is een individueel project. Je werkt alleen aan je onderzoek, het ontwerp en de realisatie. Wel zit je in een projectgroep. Met deze projectgroep heb je minstens een keer per week een bespreking met projectbegeleider. Deze docent beoordeelt ook al je producten. In deze projectgroep doe je inspiratie op en krijg/geef je feedback.
Dit aftekenformulier heb je elke bespreking bij je. Je kunt hierop aantekenen welke producten al goedgekeurd zijn. Het helpt je ook bij het geven van feedback
De webshop in dit project is een kleine webshop. Je gaat de shop bouwen in 2 delen. Het eindproduct van het eerste deel is een aanklikbaar prototype gebouwd in html5 en css. In deel 2 van het project ga je het prototype omzetten naar Wordpress.
Startdatum projectdeel 1: 9-11-2015
Einddatum projectdeel 1: 17-12-2015
Startdatum projectdeel 2: 5-1-2016
Einddatum projectdeel 2: 22-1-2016
Je krijgt voor dit projectdeel twee keer een briefing. Eén briefing krijg je van de docent die in dit project de rol neemt van de opdrachtgever. Deze briefing is in vorm van een gesprek. Je maakt zelf aantekeningen en je stelt vragen wanneer het niet duidelijk.
Deze briefing gaat over de werkwijze, de verwachte tussenproducten en de criteria waaraan zij moeten voldoen.
In de praktijk zul je voor een kleine webshop zoals je dat in dit project maakt, niet altijd alle tussenproducten maken die wij in dit project van je verwachten. Je krijgt er ook niet zoveel tijd voor, als dat voor dit project is uitgetrokken. Je moet toch alle tussenstappen maken omdat wij het belangrijk vinden dat je kennis maakt met de procedure van een groot project.
Je houdt vanaf het begin je tijd bij die je aan het project besteedt.
Deze tijdschrijfformulieren bevat minstens 4 kolommen. (zie voorbeeld)
| datum | uren | werkzaamheden | resultaat |
| 5 november | 13.00 uur tot 16.00 uur | technisch onderzoek | Een overzicht mat alle gangbare betalingssystemen met voor- en nadelen. |
Doelstellingen van het project
- Oefenen met het schrijven van een functioneel ontwerp vanuit gebruikersscenario's:
- De gebruiker als uitgangspunt nemen bij het maken van het functioneel ontwerp.
- Leren je als ontwerper te onderscheiden in duidelijke functionaliteit.
- Gebruikerstesten toepassen.
- Kennis en ervaring met betrekking tot e-commerce opdoen
- Het leren maken van verschillende prototypes.
- Leren welke stappen en deelproducten gebruikt worden bij het ontwikklen van een interactief product.
- Leren werken met Wordpress
- Tenslotte is er natuurlijk ook een grafisch component aanwezig. Je onderscheidt je in deze opdracht in functionaliteit en vorm. Bij deze opdracht is het belangrijk dat je leert een duidelijke scheiding te maken in het visuele en het functionele ontwerp. Halverwege het project moeten deze twee ontwerpen wel samenkomen.
Trainingen
Om dit project goed te kunnen afronden heb je volgende kennis nodig:
- BAP
- Wordpress
- FOP
- html5
- css3
- UXD
- Userstory's
- Functioneel ontwerp
- Zoekmachine optimalisatie
- Prototyping
- Vormgeving
- Corporate id
Kerntaken en werkprocessen
Je werkt aan de volgende kerntaken en werkprocessen:
- Beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever
- Maakt concept
- Maakt ontwerp
- Presenteert het ontwerp
- Bereid realisatie voor
- Maakt de media-uiting
- Levert een mediauiting op
- Houdt archief bij
| kerntaak | werkzaamheden/ werkproces |
|
| 1 | Ontwerpt media-uiting |
|
| 2 | Realiseert media-uiting |
Je wordt hierbij beoordeeld op de volgende competenties
A. Beslissen en activiteiten initiëren
E. Samenwerken en overleggen
I. Presenteren
H. Overtuigen en beïnvloeden
K. Vakkundigheid toepassen
L. Materialen en middelen inzetten
N. Onderzoeken
M. Analyseren
O. Creëren en innoveren
Q. Plannen en organiseren
R. Op de behoefte en verwachtingen van de klant richten
S. Kwaliteit leveren
T. Instructies en procedures volgen
W. Gedrevenheid en ambities tonen