Inleiding

De komende zes weken ga je aan de slag met het project Letterplein. Letterplein zal een online learning community worden voor het Mediacollege Amsterdam. Een online learning community is een virtuele plek waar mensen met gemeenschappelijke interesses of leerdoelen op vaste basis bij elkaar komen. Zij leveren allen een bijdrage aan de community. Dus niet alleen een bedrijf of organisatie communiceert, maar iedereen in de community doet mee en draag bij aan de discussie.

Een online community wordt niet alleen door bedrijven gestart. Iedereen kan een community beginnen. Misschien ben je al lid van een learning community zonder dat je het weet. Een aantal bekende community's is Tweakers.net, Adobeusergroup.nl, Ambtenaar20.ning.com en Leraar24.nl.


De opdracht

Het Mediacollege Amsterdam wil een learning community onder de naam Letterplein starten over beeldschermtypografie. Het onderwerp beeldschermtypografie leeft onvoldoende onder de studenten en docenten. Met jouw learning community hoopt het Mediacollege dat dit onderwerp meer aandacht krijgt en de leden van de community actief informatie met elkaar delen. In deze community kunnen alle MV studenten en docenten informatie op het gebied van beeldschermtypografie met elkaar delen, feedback geven/krijgen, trends signaleren en elkaar inspireren. Voor het prototype moet ook content verzameld worden, hoe komt een topic eruit te zien, hoe reageert jouw bezoeker hier op? Ieder topic zal ook eigen web lettertypen onder de loep nemen. Bekijk en lees vooral de website www.mattijsbliek.com/immrs, hier kan je een inspirerend voorbeeld vinden over hoe je content interactief kan maken.


Doelstellingen van het project

  • Weten welke eisen en voorwaarden er gesteld worden aan beeldschermtypografie.
  • De ins en outs kennen van een learning community.
  • De gebruiker betrekken gedurende het proces door middel van gebruikerstesten.
  • Prototyping in HTML5 / CSS3.
  • Kennis hebben van de workflow van een project
  • Het toepassen van een grid.

Trainingen

UXD (User Experience Design)

  • Gebruikersonderzoek
  • Doelgroep & Communities
  • Product Vision Statement
  • Userstorys

ONT (Ontwerp)

  • Beeldschermtypografie
  • Moodboard
  • Styleboard

REA (Realisatie)

  • Comprimeren voor Web
  • Visueel ontwerp op Grid
  • HTML5 / CSS3
  • Grid & Responsive

POW (Persoonlijke Ontwikkeling)

  • Planning

Kerntaken en werkprocessen

Kerntaak 1

Ontwerpt de media uiting.

  • 1.2 Maakt een planning
  • 1.3 Oriënteert zich op opdrachtgever/doelgroep/onderwerp.
  • 1.4 Maakt een concept
  • 1.5 Maakt een ontwerp
  • 1.6 Presenteert het concept en/of ontwerp van de media uiting.

Kerntaak 2

Realiseert de media uiting.

  • 2.1 Bereidt de realisatie voor.
  • 2.3 Maakt de media uiting.
  • 2.4 Levert de media uiting op.
  • 2.5 Houdt het digitaal archief bij.

Projectorganisatie

Teamsamenstelling: Twee studenten
Tijdsinvestering per week: 8 uur op school, 8 uur huiswerk
Tijdspad: 26 september t/m 11 november

Werkprocessen

Stap Werkprocessen Product Beoordelingscriteria
Stap 1 W.P. 1.2 Ureninschatting Je hebt op het tijdschrijfformulier de producten ingevuld en de tijd ingeschat en opgeteld.
    Tijdsschijven stap 1 Je hebt de tijd en de resultaten bijgehouden
  W.P. 1.3 Onderzoek naar product • Je hebt onderzoeksvragen geformuleerd.
• Je hebt aantoonbaar onderzoek gedaan naar minstens 5 learning communitys.
• Je hebt onderzoek gedaan naar het verschil tussen een learning community en een blog.
• De conclusies die je hebt getrokken zijn een goede basis voor het project.

    Doelgroeponderzoek • Je hebt onderzoeksvragen geformuleerd.
• Je hebt een eerste en een derde/vierdejaars MV student geïnterviewd.
• het gebruikersprofiel is uitgewerkt met behulp van het formulier.
• het gebruikersprofiel geeft een goed beeld van de doelgroep.
• de persona is digitaal uitgewerkt op A3 formaat.
• de persona geeft in één oogopslag een beeld van de doelgroep.
Stap 2 W.P. 1.4 User story's • De story's beschrijven alle doelen die de gebruiker kan/wil uitvoeren in de learning community.
• De user story's geven blijk van een eigen idee over de functionaliteit van de learning community.
    MoSCoW • De prioriteit van de story's is aangegeven met MoSCOW.
• De user story's zijn gesorteerd op prioriteit.
    Inventarisatie

• De inventarisatie is per user story uitgevoerd.
• De inventarisatie is op post-its geschreven.
• Je hebt nog GEEN pagina's ingedeeld.

    Cardsorting • De testen zijn uitgevoerd met de twee personen die je ook geïnterviewed hebt.
• De testen zijn vastgelegd met foto's.
• Je hebt de feedback van de gebruikers vastgelegd en verwerkt in een flowchart.
    Product vision statement • Alle onderdelen van het product vision statement zijn in 1 à 2 zinnen beschreven.
    Moodboard • Geeft een goed beeld waarmee je naartoe wilt met jouw creatie.
• Het is een verbeelding van de sfeer.
    Styleboard • Het styleboard bevat alle benodigde elementen die uit de inventarisatie zijn gekomen.
  W.P. 1.2 Tijdschrijven stap 2 Je hebt de tijd en de resultaten bijgehouden.
Stap 3 W.P. 1.5 Wireframes • De wireframes zijn op ware grootte gemaakt voor Desktop en Mobiel.
• Alle elementen uit de inventarisatie zijn terug te vinden.
• Het 960 grid is aantoonbaar gebruikt.
    Visueel Ontwerp • Alle unieke pagina's zijn uitgewerkt voor Desktop en Mobiel.
• Het visueel ontwerp is gebaseerd op het functioneel ontwerp.
• Het visueel ontwerp straalt kwaliteit uit.
• Goede leesbaarheid en contrast.
• Al het voorbeeld materiaal (tekst, beeld en video) heeft een passende uitstraling.
• Geen Lorem Ipsum teksten, maar zelfgeschreven teksten.
  W.P. 2.1 Visuals • De visuals zijn gecomprimeerd voor het web en hebben het juiste bestandsformaat. 
  W.P. 1.2 Tijdschrijven stap 3 Je hebt de tijd en de resultaten bijgehouden.
Stap 4 W.P. 2.3 Prototype • Het prototype is gemaakt in HTML5/CSS3.
• Het prototype is geschikt voor Desktop en Mobiel.
• Het prototype geeft het eindproduct weer.
• Het prototype bevat vijf ingevulde topics, met minimaal drie reacties. Iedere topic bevat een eigen web lettertype.
• Het prototype staat online.
• Het prototype is gevalideerd.
    Gebruikerstest • Er is aantoonbaar getest met de personen die je bij stap 1 geïnterviewd hebt.
  W.P. 1.2 Tijdschrijven stap 4 Je hebt de tijd en de resultaten bijgehouden.
Stap 5 W.P. 2.4 Opleveren prototype • De verbeterde versie staat online.
  W.P. 1.6 Presentatie • Je hebt jouw presentatie goed voorbereid en het ziet er verzorgd uit.
• Je hebt feedback gegeven aan twee andere groepjes uit de andere klas.
  W.P. 1.2 Tijdsschijven stap 5 Het tijdschrijfformulier is compleet met een totaaltelling van het gemaakte aantal uren.
 

W.P. 2.5

Container • Alle producten staan in de container onder vermelding van het werkproces.