Inleiding

Je kent vast wel de trailers van grote Amerikaanse films, waarin een indrukwekkende voice-over het publiek alvast warm probeert te maken voor de desbetreffende kaskraker in spe…

Een filmtrailer is een vooraankondiging voor in de bioscoop of op TV van een (meestal) nieuwe film. Een trailer bestaat uit kort gemonteerde stukjes uit de originele film met daarbij een wervende tekst.

Voor boeken worden ook steeds meer trailers gemaakt.

Een boektrailer kan helpen bij het promoten van een boek. Een boektrailer kan -net als iedere andere videoproductie- eenvoudig of meer luxe worden uitgevoerd. Met illustraties, foto’s, animaties en bewegende teksten, of met camera, acteurs, voice-overs en muziek.

Boektrailers zijn een promotiemiddel voor zowel gedrukte boeken, als voor e-readers en luisterboeken. Boektrailers kunnen worden gemaakt voor romans en thrillers, maar ook voor studie-, wetenschappelijke en zelfs hobbyboeken. Een boektrailer kan eigenlijk voor ieder boek ingezet worden.

De OBA wil de jeugd stimuleren naar de bibliotheek te komen en meer te gaan lezen. Ze willen dat jij een trailer maakt voor het boek dat jou is toegewezen.

Het is een individueel project. Je werkt alleen aan je onderzoek, het ontwerp en de realisatie. Wel zit je in een projectgroep. Met deze projectgroep heb je minstens een keer per week een bespreking met projectbegeleider. Deze docent beoordeelt ook al je producten. In deze projectgroep doe je inspiratie op en krijg/geef je feedback.

De producten van elke sprint worden beoordeeld.

Verder houd je vanaf het begin je tijd bij die je aan het project besteedt.

Deze tijdschrijfformulieren bevat minstens 4 kolommen. (zie voorbeeld)

datum uren werkzaamheden resultaat
5 sept 13.00 uur tot 16.00 uur associatief beeldonderzoek Associatief onderzoek afgerond, 4 pagina's in onderzoeksboek gemaakt.

De tijdschrijfformulieren heb je elke projectbespreking bij je.

(naar boven)


 

Doelstelling

De belangrijkste doelstelling van dit project is het ontwikkelen van een verhaallijn. Vanuit je onderzoek bepaal je de verteltechniek en de structuur en schrijf je de logline. Dit is het uitgangspunt voor de verdere productie. Alles wordt getoetst aan de logline.

De tweede doelstelling is het leren werken met video en geluid. Video en geluid vormen een steeds belangrijker onderdeel van digitale producties. Het is niet de bedoeling dat je zelf een professionele camaraman/vrouw wordt, wel dat je video's kunt bewerken en kunt gebruiken voor toepassingen in digitale producties.

(naar boven)


 

Indeling project

Het project kent de volgende deadlines. Schrijf ze in Trello!

  • Week 1
    • 18 september: uittreksel, onderzoek trailers en persona
  • week 2
    • 25 september: logline / moodboard
  • week 3
    • 2 oktober: storyboard/ scenario
  • week 4
    • 9 oktober: montage storyboard/ gebruikerstest/ feedbackverslag
  • week 5
    • 16 oktober: Definitieve shots/ editing
  • week 6
    • 26 oktober: Schoolpresentatie
    • 29 oktober: Oplevering/ bijgewerkte container
  • week 7
    • 2 november: Pitch OBA

(naar boven)


 

Trainingen

Om dit project goed te kunnen afronden heb je de volgende kennis nodig:

  • Premiere Pro
  • After Effects
  • Storyboard
  • Scenario/ logline

(naar boven)


Kerntaken en werkprocessen

In dit project werk je aan de volgende kerntaken en werkprocessen.

      kerntaak

    werkzaamheden/ werkproces

    1

    Ontwerpt media-uiting

    1 .Beoordeelt opdracht en adviseert opdrachtgever
    2. Maakt plan van aanpak
    3. Maakt concept
    4. Maakt ontwerp
    5. Presenteert het ontwerp

    2 Realiseert media-uiting 1. Bereidt realisatie voor
    3. Maakt de media-uiting
    4. Levert de media-uiting op
    5. Houdt het archief bij

Je wordt hierbij beoordeeld op de volgende competenties:

A.Beslissen en activiteiten initiëren
I. Presenteren
H. Overtuigen en beïnvloeden
K. Vakkundigheid toepassen
L. Materialen en middelen inzetten
N. Onderzoeken
M. Analyseren
O. Creëren en innoveren
Q. Plannen en organiseren
S. Kwaliteit leveren
T. Instructies en procedures volgen
U. Omgaan met veranderingen en aanpassen
V. Met druk en tegenslag omgaan
W. Gedrevenheid en ambities tonen

(naar boven)


 

Stappenplan

Week 1

Voor de vakantie heb je in de bibliotheek al een uitleg gehad over boektrailers en heb je een boek toegewezen gekregen. wanneer het goed is heb je deze tijdens de vakantie gelezen.

In de eerste week van het project begin je met het maken van een uittreksel van het boek. Kijk hiervoor op deze site voor de inhoud van een uittreksel en kijk naar de tips die gegeven worden. Hiernaast maak je ook een persona. Dit is een beschrijving van een denkbeeldig persoon uit de doelgroep. De persona bevat een foto en minimaal een beschrijving van de naam, leeftijd, waar en hoe de persoon woont, hobby's, muziek, vrienden, dagbesteding, internetgebruik en waarom zij/hij een bepaald boek kiest.

Het onderzoek bestaat uit 2 delen:

  • onderzoek boektrailers
  • onderzoek naar techniek/ sfeer

Onderzoek naar trailers

Zoek minstens 10 verschillende boektrailers voor jongeren op internet en kies hieruit 3 favorieten. Beschrijf van deze 3 trailers:

  • titel boek
  • logline
  • duur
  • gebruikte technieken
  • waarom je de trailer goed vindt
  • welke ideeën je hiervan kunt gebruiken voor je eigen trailer

Onderzoek techniek

Je doet onderzoek naar de techniek die je wilt gaan gebruiken (filmen/animeren) en schrijft hiervoor een plan.

Je maakt een planning per week en plant ook elke week een afspraak met je projectbegeleider en je projectgroep.

Aan het eind van de week presenteer je jouw plan voor de boektrailer waarin je jouw keuzes verantwoordt.

Producten

  • uittreksel en persona
  • onderzoek trailers met conclusie
  • onderzoek naar technieken die je wilt gebruiken
  • ureninschatting
  • weekplanning

Alle producten sla je op in je container, waar je een goede mappenstructuur maakt voor het project. Mail de projectbegeleiders de url.

De producten worden beoordeeld door je projectbegeleider. Je mag pas verder wanneer de producten zijn goedgekeurd!!

Beoordelingscriteria

  • Het uittreksel bevat alle onderdelen die zijn beschreven op deze site
  • De persona geeft een goed beeld van de doelgroep
  • De ureninschatting is volledig en uitvoerbaar
  • De weekplanning is uitvoerbaar
  • De tijd is bijgehouden
  • Het onderzoek naar de trailers is volledig
  • De keuze van de techniek is onderbouwd

 

(naar boven)


 

Week 2 en 3

In week 2 bedenk je de logline. Een logline is één of een paar zinnen waarin je de kern van je trailer vastlegt. Meer informatie over de logline vind je in dit document.

De sfeer van de trailer leg je vast in een moodboard. Logline en moodboard passen bij elkaar en versterken elkaar.

moodboardlog line

Je maakt ook een start met het scenario en het tekenen van het storyboard. Een scenario of script kan gezien worden als een blauwdruk van de trailer. Het beschrijft alles wat er te ‘zien’ en te ‘horen’ is tot in het kleinste detail. Het storyboard is het uitgetekende scenario.

Het storyboard moet van goede kwaliteit zijn, want je gaat het storyboard scannen en monteren tot je eerste versie van de trailer.

 

De derde week maak je het scenario en het storyboard af.

Verder bereid je een gebruikerstest voor door een vragenlijst te maken. Het doel van deze test is te kijken of de trailer de doelgroep zo aanspreekt dat ze het boek willen lezen.

 

Producten

  • Logline
  • Moodboard
  • Scenario (deadline in week 3)
  • Storyboard (deadline in week 3)
  • Vragenlijst gebruikerstest
Je mag pas verder wanneer deze producten zijn goedgekeurd!!

 

Beoordelingscriteria

  • De logline geeft in 1 of 2 zinnen de inhoud van de trailer weer.
  • Het moodboard geeft de sfeer goed weer
  • Het moodboard is netjes uitgevoerd (analoog of digitaal)
  • Het scenario heeft een duidelijk begin, tussenstuk en eind.
  • Het scenario bevat minstens 3 scenes.
  • Elke scene beschrijft de omgeving, camerastandpunt, de beweging, de lengte, de tekst en het geluid weergegeven
  • Het storyboard geeft een goed beeld van de uiteindelijk animantie/video.
  • In het storyboard zijn alle scenes uitgewerkt. Er zijn verschillende camarastandpunten gebruikt.
  • Storyboard is uitgevoerd op losse A5'jes in kleur
  • De tijd is bijgehouden
  • De vragenlijst bevat open vragen
  • Je hebt duidelijk gevraagd of het doeltrailer bereikt wordt
  • De vragen zijn zo opgesteld dat de testpersoon uitgenodigd wordt tot goede feedback

(naar boven)


 

Week 4

Deze week digitaliseer je de losse bladen van het storyboard en plaats ze achter elkaar zodat ze een testversie vormen van de trailer.

Deze montage gebruik je bij de gebruikerstesten. Je vraagt minstens 2 personen uit de doelgroep om feedback. De feedback leg je vast in een verslag.

De feedback van de gebruikers verwerk je in de uiteindelijke montage en je presenteert deze aan het eind van de week.

Producten

  • Testmontage
  • Feedbackverslag gebruikerstest
  • De tijd is bijgehouden
  • Presentatie

Je mag pas verder wanneer deze producten zijn goedgekeurd!!

Beoordelingscriteria

  • De files zijn in de juiste software en juiste versie bewaard met de juiste compressiemethode
  • De feedback van de gebruikerstest is verwerkt
  • De testmontage geeft de sfeer goed weer
  • De testmontage geeft een goed beeld van het uiteindelijke product

(naar boven)


 

Week 5

Je maakt nu de echte shots en werkt de boektrailer uit in After Effects. Je zet de puntjes op de i.

Producten

  • Eerste versie boektrailer

Beoordelingscriteria

  • De files zijn in de juiste software en juiste versie bewaard met de juiste compressiemethode
  • De boektrailer is gemaakt in After Effects
  • De feedback van de presentatie van de testmontage is verwerkt
  • De boektrailer komt overeen met het storyboard
  • De boektrailer geeft de sfeer goed weer
  • Er is een outro (aftiteling) met bronvermelding, makers, titel, schrijver, het Mediacollege en de opdrachtgever (OBA)
  • Het beeldmateriaal voldoet aan de kwaliteitseisen (belichting, beeld, geluid, etc.)
  • Beeld en geluid lopen synchroon
  • Gebruikte muziek en beeld is niet in strijd met acteursrecht

 

 

Week 6



Week 6 begint met een presentatie. Je laat de trailer zien en vertelt hoe je tot je keuzes bent gekomen. Na deze presentatie verwerk je de feedback. De definitieve versie plaats je op Youtube.

De URL van de trailer lever je in. Alle url's worden verzameld en gestuurd naar de OBA.

Op de bijeenkomst in de OBA in week 7 bekijkt een jury de trailers en kiest de beste uit. De winnende trailers worden geplaatst op de website van de OBA en getoond in de bibliotheek op IJburg. Geschikte trailers worden ook opgenomen in de tablettoer.

Producten

  • Een presentatie met de volgende inhoud:
    • Trailer
    • Verhaal over gemaakt keuzes
  • boekentrailer op Youtube

Beoordelingscriteria

  • De presentatie is aantoonbaar voorbereid
  • Er is zorg besteed aan het presentatiemateriaal
  • Je komt representatief over
  • Je taalgebruik is goed
  • Je bent goed verstaanbaar voor het publiek
  • Je reageert goed op feedback
  • De boektrailer staat op YouTube
  • De keuzes ijn verantwoord.

 

(naar boven)


 

Evaluatie

Na de presentatie evalueer je het project. Je maakt hierbij een sterkte-zwakte analyse. Je sluit af met een leerplan voor het volgend project. Informatie vind je in het handboek evaluatie.

Producten

  • Evaluatieverslag

Beoordelingscriteria

  • Je geeft blijk van een reëel beeld van eigen kunnen
  • De leerpunten zijn goed uitgewerkt
  • Alles is in foutloos Nederlands uitgewerkt

Tijdens het project wordt ook gekeken naar jouw ontwikkeling van de volgende competenties:

Q. Plannen en organiseren
S. Kwaliteit leveren
L. Materialen en middelen inzetten

Beoordelingscriteria

  • Nieuwe kennis is toegepast in de productie
  • De urenverantwoordig is controleerbaar
  • Goede inbreng in gesprekken met projectleider
  • Geeft en ontvangt op een goede manier feedback
  • Laat werkruimte netjes achter
  • Gebruikt de juiste gereedschappen op de juiste manier
  • Er is zorgvuldig omgegaan met eigen werk