Inleiding
Welkom weer op school. Wij hopen dat je een fijne vakantie hebt gehad en dat je met veel energie aan het 2de leerjaar begint.
Wij hebben er zin in! Jij ook?
Deze eerste week ga je werken aan 2 opdrachten:
- tablettour
- container
Verder hebben we de volgende gastsprekers uitgenodigd:
- Chella Giphart
- Mylene Frenken
Tablettour
De week begint met een bezoek aan de Openbare Bibliotheek Amsterdam. De OBA heeft voor leerlingen van het middelbaar onderwijs een tablettour door de bibliotheek. De leerlingen verkennen de bibliotheek met behulp van een app op een tablet. Door de verschillende opdrachten uit te voeren leren ze op een interactieve manier de weg in de bibliotheek. De app maakt gebruik van QR-codes, video, geluidsfragmenten en foto's.
De briefing
Het Mediacollege wil voor de open dag een app voor een interactieve tour door de school. De bezoekers (aspirant student, zijn/haar ouders, broers, zussen, vrienden, vriendinnen, etc.) moeten met hun mobiele telefoon op een interactieve manier kennismaken met de school.
Projectorganisatie
Je werkt in een groep met 2 medestudenten. Jullie zijn helemaal vrij om een tour te bedenken zolang jullie het maar kunnen onderbouwen. Denk eraan dat de open dag het visitekaartje van de school is. De tour moet informatief, relevant zijn, maar kan ook leuk, grappig zijn. Een idee zou kunnen zijn:
- Wat gebeurt er achter de dichte deuren?
- Wat gebeurt er als het geen open dag is?
- Kunst in school
Aan het eind van de introductieweek presenteren jullie het idee aan docenten en studenten van DfI2 en MD2. De MD-studenten geven feedback op jullie idee. De presentatie is in de vorm van een markt waarbij in jullie kraampje duidelijk wordt wat het thema van de tour is, langs welke plekken de tour gaat, welke opdrachten er per punt gedaan moeten worden en hoe het wordt vormgegeven. De MD-studenten presenteren een online tour door de school.
Let op! Je hoeft de app alleen te ontwerpen en niet te bouwen. In de eerste eindweek gaan jullie samen met een aantal MD'ers in een team de opdracht verder uitwerken.
Technische/functionele eisen:
- De rondleiding moet in kleine groepjes of individueel te volgen zijn.
- Je maakt gebruik van video, geluidsfragmenten en foto's.
- De app is web-based.
- Bij de uitwerking van de app hangen posters met QR-code bij de verschillende punten in de school die linken naar een webpagina.
- De opdrachten die de doelgroep moet uitvoeren passen bij de plek in de school en zijn gevarieerd en leuk om uit te voeren.
- Tussentijds kunnen er kruispunten zijn waar men over kan stappen naar een andere tour.
Stappenplan:
- Ga met je groep brainstormen over de opdracht, de doelgroep en wat je hen zou willen vertellen tijdens de tour?
- Ga op onderzoek uit en loop door de school. Vergeet hierbij de Factory niet. Bekijk de school door de ogen van een bezoeker van de open dag. Wat willen ze weten? Maak aantekeningen en eventuele schetsen van ideeën die je onderweg te binnen schieten. Denk er aan dat de bezoekers voor verschillende opleidingen kunnen komen. Soms komen ze heel gericht voor een opleiding, soms hebben ze nog geen idee.
- Begin hierna met de grote lijnen van het ontwerp door op een groot vel papier een cirkel te tekenen met alle punten van jullie tour.
- Schrijf/schets dan per punt jullie ideeën met hierin
- Wat wil je de bezoeker van de open dag vertellen?
- Met welk medium ga je dat doen?
- Welke opdracht geef je de bezoeker?
- Bedenk een overkoepeld thema en basisvormgeving.
- Bedenk hoe het startpunt wordt gekozen/gevonden en hoe je een bezoeker de tour laat lopen. Hoe vindt de bezoeker het volgende punt?
- Presenteer het eerste idee in een elevator pitch (2 minuten). Wat is het thema, welke punten worden bezocht, welke opdrachten hebben jullie in gedachte.
- Verdeel nu de punten onder de groepsleden en maak per punt beeldschermschetsen (wireframes) op ware grootte. Download hiervoor deze schetsbladen. Maak ook een styleboard waarin de basisvormgeving van alle, te gebruiken, elementen verwerkt is.
- Bereid de eindpresentatie voor.
Presentatie
Jullie richten een marktkraam in met:
- Het thema
- De cirkel met alle punten van jullie tour
- De opdrachten per punt
- Per punt een wireframe op ware grootte
- Idee van het visuele ontwerp in de vorm van een styleboard
Beoordelingscriteria
- Je hebt rekening gehouden met de bezoeker van de open dag
- De app voldoet aan de functionele en technische eisen
Container
De meeste docenten verwachten in het 2de leerjaar dat je je werk inlevert door middel van een link naar het online werk in een mail of in Magister. Hiervoor moet je op ma-cloud een goede structuur opzetten om alles overzichtelijk op te slaan. Deze structuur dient als container voor al het werk dat je maakt voor de projecten en voor de trainingen. Dit betekent dat je ook alle schetsen digitaliseert (inscannen!). Je hebt dan meteen een back-up van je bestanden/werk.
Let op!
- De container is geen portfolio, dus wij verwachten geen ingewikkelde lay-out (mag wel)
- Het moet duidelijk zijn van wie de container is
- Denk na over de navigatie, docenten moeten makkelijk van en naar de opdrachten kunnen navigeren
- Je werk wordt alleen beoordeeld/besproken wanneer het in de container is geplaatst.
De opdracht
Zet op ma-cloud een structuur op voor al je werk. Maak een map aan op ma-cloud met de naam container2.
Hierin plaats je een index.html met de volgende lijst:
leerjaar 2- projecten
- introductieweek
- thema
- cirkel met te bezoeken punten
- voorbereiding elevator pitch
- wireframes
- styleboard
- foto kraampje
- zoek het even uit
- Ma typo
- werkproces 1.2
- planning
- werkproces 1.3
- enz.
- trainingen
- ont
- uxd
- opdrachtnaam 1
- opdrachtnaam 2
- enz.
- scr
- rea
- wrp e
- wrk p
- ned
- eng
- rek
- onv
- enz.
Wanneer je tijd over hebt, kun je met behulp van css de index.html van een mooie lay-out voorzien. De gevraagde structuur moet je wel handhaven. Ook kun je de bestanden van leerjaar 1 toevoegen. Dit is niet verplicht.
Aan het eind van de introductieweek plaats je alle bestanden uit de introductieweek in de container.
De docent moet je container kunnen vinden via leerlingnummer.hosts.ma-cloud.nl/container2. Na de presentatie op vrijdag zorg je dat de docent/studiebegeleider de link gecheckt heeft.
Beoordelingscriteria
- index.html is geschreven in html
- De container staat online op ma.cloud
- In de container zijn alle trainingen en projecten van leerjaar 2 terug te vinden
- De bestanden van de introductieweek staan in de container
- Alle bestanden zijn goed gelinkt
- Je hebt gebruik gemaakt van de juiste bestandsformaten, bestandsgrootte en naamgeving van je documenten
- Voor de zekerheid maak je een 404-pagina.